Om man köper en burk takfärg eller snickerifärg från hyllan (obruten) som det bara står "vit" på, vilken kulör i NCS-kod får man då? Är det S 0502-Y?

Taket är målat med sådan standardvit och vi ska måla taklister med samma färg, men jag funderar på vilken nyans vi ska välja till golvsocklar och dörrfoder. Bör det vara samma?

Obruten vit är just det, vit! NCS kod skulle väl blir S-0000-N antar jag, fast jag tror inte man uppger NCS-koder för obruten vit.

Standardvit som du skriver är S-0502-Y men även S-0500-N börjar komma mer och mer.

Jag vet att det finns produkter som kallas "listvit" och liknande och det är nästan alltid S-0502-Y.

• Gilla
Krukmakaren
  • Laddar…
Vit är svårt eftersom du också har blank och matt vilket ger skillnad.
Om man vill vara perfekt så använder man helmatt i tak halvmatt på vägg och lack blank till snickerier.

Usch, finns väl inget fulare än blanka snickerier. Jag trodde det var ute att måla lister, karmar och annat med blankvit, jag har då inte sett en målare göra det på väldigt många år men det kanske nån målare här kan förklara något om. När, var hur används olika vit och varför....osv

Glufsglufs skrev:
Usch, finns väl inget fulare än blanka snickerier. Jag trodde det var ute att måla lister, karmar och annat med blankvit, jag har då inte sett en målare göra det på väldigt många år men det kanske nån målare här kan förklara något om. När, var hur används olika vit och varför....osv
Ingen målar väl snickerier matta? Åtminstonde inte snickerier som man kommer åt att ta på, däremot är det väl rätt ute med 80-glans. 20-40 glans är vanligt numera.

Tak: Helmatt obruten vit.
Taklist: Samma som taket.
Väggar: En smaksak, men vanligt är 0502-Y, S-0502-Y och S-0500-N, allt från helmatt till 10-glans (kök och badrum brukar man använda 20-glans).
Dörrkarmar, foder och golvlister: Dessa brukar man ha samma färg på. Vanligt är samma färg som väggen om denna är vit men annars är S-0502-Y, 0502-Y eller S-0500-N vanlig. 20-40 glans.

vectrex skrev:
Ingen målar väl snickerier matta? Åtminstonde inte snickerier som man kommer åt att ta på, däremot är det väl rätt ute med 80-glans. 20-40 glans är vanligt numera.

Väggar: En smaksak, men vanligt är 0502-Y, S-0502-Y och S-0500-N, allt från helmatt till 10-glans (kök och badrum brukar man använda 20-glans).
Dörrkarmar, foder och golvlister: Dessa brukar man ha samma färg på. Vanligt är samma färg som väggen om denna är vit men annars är S-0502-Y, 0502-Y eller S-0500-N vanlig. 20-40 glans.
För övrigt så tror jag att (ovanan) att blanda gul i den vita färgen är en kvarleva från de oljebaserade färgerna som gulnade med tiden. Personligen tycker jag en helt neutral färg med endast lite grått i är snyggare.

vectrex skrev:

Nä, helt matta snickerier har jag inte sett men den där jätteblanka som man ser på allt 80-tal och tidigare typ har jag inte sett någon målare använda, och inte jag heller för den delen. Halvblank stog det på burken jag köpte sist har jag för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.