Petronille skrev:
Hur är det med papp då? Är inte så förtjust i övermålad glasfiberväv nämligen...:blushing:
Glasfiberväven (målarremsa) sitter bara över skarvarna som armering. Dessa skall ju spacklas över så glasfiberväven är ju inget som syns.
 
Det visar sig vara ett lager papperstapet, som är ganska tjock. Under är det betong (bra tycker vi som vill ha lite "putsad" yta i åtminstone vardagsrummet:)).

MEN: det var inte så lätt att få bort tapeten, den delar sig i två lager så det tar en väldig tid. I färgaffären rådde de oss att bara smeta på tapetklister, för de tyckte det bara var krångligt att plasta. Men jag börjar undra om det inte skulle behövas? Svärfar som hjälper till har skurit upp tapeten här och där så att fukten ska tränga in, men det tar som sagt ganska lång tid att få bort tapeterna.

Några tips? Bör vi tejpa upp plast ändå? Eller prova ångmaskin?
 
Prova en ångmaskin.
 
All tapet måste inte bort för att man ska kunna måla. Det räcker med det yttre lagret.
 
Sevens skrev:
Jag har rivit ner 5 lager tapet, två lager lossnade lätt, sen var det en målad tapet, sen två lager tapet till.
Jag körde med ångmaskin:
[länk]
Fungerar kanon!
Finns ju andra märken. Finns på Blocket med!
Mvh
Sevens
Bra tips! Har sett en på Blocket nu!d^_^b
 
raveper skrev:
All tapet måste inte bort för att man ska kunna måla. Det räcker med det yttre lagret.
Det var ju också ett bra tips. d^_^b Just i vardagsrummet vill vi ha bort allt och få fram betongen, men i de övriga rummen kanske det inte behövs. Vi tänkte sätta upp lumppapp där, men det finns inte risk för att klistret löser upp lagret under och det ramlar ner eller så, om man inte tagit bort allt? Eller det faktum att det inte går bort visar kanske att det sitter tillräckligt hårt?
 
Inget problem jag märkt av iaf. Får väggen lite luftbubblor behöver det oftast inte heller innebära katastrof utan de brukar försvinna efter en dag. Är tapeterna i bra skick kan man ju även måla rätt över alltihopa utan att i princip göra någonting vilket brukar vara enklast. Är det flera lager med tapet skulle jag nog riva ner ett par.
 
Redigerat:
raveper skrev:
Inget problem jag märkt av iaf. Får väggen lite luftbubblor behöver det oftast inte heller innebära katastrof utan de brukar försvinna efter en dag. Är tapeterna i bra skick kan man ju även måla rätt över alltihopa utan att i princip göra någonting vilket brukar vara enklast. Är det flera lager med tapet skulle jag nog riva ner ett par.
Ok bra att veta! Vi ville ha fram betongen på i ett rum åtminstone, och i de andra tänkte vi det var bäst att ta bort de övermålade tapeterna eftersom vi ville måla med äggoljetempera, och det blir inte så bra med plastfärg under. Plus att de var spacklade lite fult på vissa ställen. Men sätter vi lumppapp ovanpå behöver det förstås inte vara perfekt under...
 
Petronille skrev:
Det visar sig vara ett lager papperstapet, som är ganska tjock. Under är det betong (bra tycker vi som vill ha lite "putsad" yta i åtminstone vardagsrummet:)).

MEN: det var inte så lätt att få bort tapeten, den delar sig i två lager så det tar en väldig tid. I färgaffären rådde de oss att bara smeta på tapetklister, för de tyckte det bara var krångligt att plasta. Men jag börjar undra om det inte skulle behövas? Svärfar som hjälper till har skurit upp tapeten här och där så att fukten ska tränga in, men det tar som sagt ganska lång tid att få bort tapeterna.

Några tips? Bör vi tejpa upp plast ändå? Eller prova ångmaskin?
Jag är mitt uppe i att riva 4 lager tapet, varav ett av lagren i botten är målat och spacklat på. Jag har prövat tapetlim med plastfilm över, fungerade så där. Köpte även 2 st ångmaskiner från Clas Olson, 299kr / st. Gav ena till tanten och ena till mig själv, så går jobbet mycket snabbare! Ser inte lika balla ut som B&D:n men det är ju knappast någon unik (rätta mig om jag har fel) teknik. Det är ju bara en vattenkokare med slang ;)

Länk till CO: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162258624

Det jag har uppfattat som nackdelar är:

- Tapeten blir jävligt varm och det är inte skönt om det trillar på kroppen :-)
- Det är svårt att komma ner riktigt djupt (jag använder dock kniv/skrapa/spackel för att göra hål i tapeterna)
- Det blir varmt i rummet :-)

Fördelar:
- Översta lagret "trillar av", kokar man tapeten tillräckligt länge så börjar färgen koka och man kan skrapa djupare.

Jag har även prövat Tapetstripper, en gegga som man smetar på tapeten. Suger in sig rätt djupt och sedan är det bara att med spackeln skrapa ner geggan som blir.

Jag gör också rent ända ner till betongen/putset. Huset är byggt 57 och har varit hyreslägenheter fram till i år...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.