mhg_3
mhg_3: De är inte fabriksmålade utan grundade och målade på plats, vi ska ha målaren över om några veckor ska påtala detta för honom då iaf och höra vad han säger. Vi har heller inte den gula tonen utan S-0500-N :)
9 svar · 3,7k läst
V
vectrex: Inget ger dig någon garanti mot kvistgenomslag. Men allra bäst, enligt mig, är riktig kvistlack av shellackflingor löst i etanol (T-Röd). Detta applicerar du i 2 omgångar. För att undvika relief så är det en fördel att måla hela taket, inte bara kvistarna. Jag gjorde såhär på ett nytt obehandlat gran tak för 2 år sen, än så länge är det inga tendenser till genomslag, men tiden
2 svar · 10,0k läst
H
Helioz: Håller med Ssyrk, inga problem alls. Tvätta ytan med målartvätt och mattslipa innan bara. Färgen som du skall måla på måste vara fullt härdad, alltså minst 7 dagar gammal men det beror på tillverkaren.
3 svar · 5,1k läst
M
morion: tack för alla svar, då blir det till att ringa kommunen imorrn! men tänk om ja oxå kunde få 50% av på såna fina färger!! ;)
5 svar · 23,0k läst
·
M
morion: vet inte om du har kommit igång än men jag tyckte att antikvit (beckers) var lite väl gul när jag målade ett sovrum med den. Rummet e väl ca 12 kvm o nästan kvadratiskt. Jag tycker vit vit är snyggt, anledningen till att jag valde antikvit e att de dörrar jag köpt e i antikvit o de verkar inte gå att få tag i vit vita dörrar - inte för budgetpeng iaf :(.. o såklart vill man inte ha
1 svar · 4,4k läst
M
MangePainter: Om du nöjer dej med en matt färg och vill ha billigast möjligast så skulle jag använda alcros kraft (oljefärg) Funkar både som grund & färdigfärg. V spädbara alternativ kräver spärrgrundning oftast å då drar det iväg kostnadsmässigt
1 svar · 2,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Ingen alls skulle jag påstå! Är det redan slätt så är det bara att tapetsera. Gick det bra på 70-talet lär det gå bra idag. Lycka till!
1 svar · 3,7k läst
Stew
Stew: [citat] Hej, Jag hade nog kört med en grov trasa, diskmedel och varmt vatten. Sedan en omgång varmt vatten till på det för att få bort eventuella rester. Det viktiga är dock att få bort fetter och lösa partier. sot/rök går att måla över så länge det inte har fastnat för mycket partiklar. Dvs du behöver inte tvätta tak och väggar tills du tuppar av :) Mvh Stefan
1 svar · 8,1k läst
mhg_3
mhg_3: Kan ha haft otur med planken då för alla plank har inte svartmögel på sig. Har nu målat utsidan på stugan och ska till helgen tvätta bort svartmöglet inuti, hoppas att det inte kommer tillbaka men som jag förstått det är det vanligt :(
5 svar · 6,2k läst
M
MMR: Det man kan göra är att stötta stegarna "bakåt", tex. med en sträva för att förhindra att de välter.
2 svar · 3,1k läst
D
daugaard: Finns des ingen som har nå tips, är lite akut att få klart!
3 svar · 6,4k läst
ronneborn
ronneborn: Jag skulle absolut köra på eoc. Huset är ju som sagt grundat med deras färg.
1 svar · 3,2k läst
T
thomasx: [citat] Tänk på golv, tak, dörr och fönsterkarmar, belysningsknappar, taklampa, ja, allt som du inte vill ska få färg på sig.
5 svar · 4,4k läst
G
gaia: är glasytan frostad så är den ju ruggat i alla fall på den frostade sida gaia
12 svar · 11,4k läst
K
KungAnka: [citat] För att mögel älskar linolja. Pigmenten tycker möglet inte lika mycket om, så färg klarar sig bättre än ren linolja. Pigmenten påverkar dessutom torktiden. Gör man ren vit färg av bara kokt linolja och titanvitt utan vare sig sikativ eller zinkvitt i så stelnar den väldigt långsamt. Jag blandar ibland färgen själv, mest för att det är kul och så slipper man ha 8 dl
21 svar · 19,3k läst
K
KungAnka: Kan du inte ta en färgskrapa istället? Biter bättre och dammar inte.
3 svar · 10,1k läst
A
Alva10: Blir att måla med http://www.caparol.se/desktopdefault.aspx?tabID=5065&alias=se&lang=sv&NewsID=537 Har målat med den på våran inglasade altan och den var lätt att jobba med och blev riktigt bra.
2 svar · 3,1k läst
tobbe72
tobbe72: [citat] Oden var verkligen en bra och prisvärd färg som tyvärr gått i graven,de hade svårigheter med att få den att härda i tid tack vare de nya direktiven gällande lösningsmedel.
15 svar · 19,0k läst
saturnus
saturnus: Du känner dig själv bäst, vad du vill och vilket kunnande du har. En del mäniskor kan flytta in i ett sådant hus precis som det är, och älska sitt boende, medan andra vill byta ut allt. En bild hade varit bra, för att få ett första intryck, men om allt är nedgånget, tak, rännor, skorsten, grund o s v, kan man räkna med att övrigt på insidan också är dåligt. Du måste ha
6 svar · 23,7k läst
_bystrom_
_bystrom_: Äkta (ej syntet) pigment går utmärkt att blanda i olja, t.ex i Jupex45. Går att köpa i valfri byggnadsvårdsbutik.
1 svar · 4,3k läst
A
Almson: Just det, det är Ottoson som kallar sin varmgrå för 2502-Y. Undrar om jag inte har ett färgprov av den hemma...
3 svar · 6,1k läst
raveper
raveper: Det fungerar oftast helt utmärkt att måla direkt på det som blir kvar av gammal bortriven tapet. Jag har iaf 16 väggar gjorda på det viset. Det kan bli bubblor men de brukar försvinna när det torkat någon dag eller 2. Jag har inte behövt någon oljebaserad färg.
9 svar · 11,3k läst
J
JanneSjo: jag provade med kemiskt trä från Biltema. Det stängde ganska fort men ok ändå. Dock var det svårt att slipa snyggt - hade varit enklare med slät list. jag gav upp och beställde ny karm och dörr.
4 svar · 3,9k läst
·
Blindnit
Blindnit: Eller som i verkligheten gips OCH spackel ;)
7 svar · 2,3k läst
·
_bystrom_
_bystrom_: Enkelt och snabbt är att koka dom i såpvatten. Låt puttra en stund, väntar du för länge börjar förnicklingen att brytas ner också.
14 svar · 33,0k läst
S
sjudubbel: Tack! Vad är det egentligen för skillnad på 0500-N och S0500-N? Nyanskillnad eller exakt samma sak? Vad sägs om att måla väggarna 0500-N och taket 0300-N? Jag är lite osäker på vilken färg det är runt fönster osv, misstänker att det finns risk att detta kan skära sig lite med det.
2 svar · 4,8k läst
A
Alvenkrona: [citat] Jo det stämmer att terpentinen dunstar men innan den gör det så underlättar den faktiskt att linoljan hinner tränga in djupare än att bara har ren olja. Kommer inte ihåg riktigt den orsaken men har för mig att det var att det i träet finns bl.a. syre som får oljan att oxidera under inträngningen. terpentinen gör att oxidationen fördröjs och när terpentinen dunstar får du
27 svar · 165,7k läst
S
Simonlindgren1: Tack för svaret! Prövade nu att spruta på vatten och skrapa bort undertapeten, vilket verkar funka bra. Men om jag skulle få bort den vita undertapeten skulle jag då kunna skippa spärrmålningen? Det sitter ju även någon täck-tapet som dom har använt istället för spackling. Denna sitter dock riktigt hårt. Men den borde inte bubbla sig eller?
2 svar · 4,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Du har nog säkert betydligt bättre virke än vad jag får från brädgården. Taket kommer vara i ett ca 40kvm stort rum som har väldigt stora fönster och är väldigt ljust så det är synd om man skulle störa sig på ett gulnat tak. Det lutar mer åt gips nu. Hoppas det inte spricker bara :eek:
5 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.