Byggahus.se
R
Hej,
Ska måla om huset och jag tror det är oljefärg som man använt tidigare. Dock har jag tidigare målat med akrylat färg från Colorama på en redskapsbod men tyckte färgen var rinnig och täckte dåligt. Köpte därför oljefärg från Rusta och målade en annan stuga på tomten och den färgen var som en dröm, tjock och täckte kanon.

Så nu är jag kluven, alla pratar akrylat men hur ska jag göra med huset jag ska måla om nu?
 
Om fasaden tidigare är målad med akrylat (vattenbaserat) måste du fortsätta med vattenbaserad färg. Om brädorna tidgare är målade med oljebaserad färg kan du välja mellan oljebaserad och vattenbaserad färg.
Om fasaden är omålad föredrar jag att endast stryka två gånger med oljebaserad täckasyr. Jag behöver då inte måla med grundfärg, som är nödvändig vid vattenbaserad färg. Således endast två strykningar mot tre.
 
R
jo den är nog målad med oljefärg innan. Hur är det annars med hållbarhet, hur bra håller de borta mögel osv mellan olja och akrylatfärg? Vad är att föredra?
 
Akrylat bevarar kulören bättre än olja. Vet inte om det är någon skillnad beträffande mögelskydd.
 
Henri skrev:
Om fasaden tidigare är målad med akrylat (vattenbaserat) måste du fortsätta med vattenbaserad färg. Om brädorna tidgare är målade med oljebaserad färg kan du välja mellan oljebaserad och vattenbaserad färg.
Om fasaden är omålad föredrar jag att endast stryka två gånger med oljebaserad täckasyr. Jag behöver då inte måla med grundfärg, som är nödvändig vid vattenbaserad färg. Således endast två strykningar mot tre.
Det finns även vattenbaserad alkydfärg som inte kräver grundfärg, dvs inte nödvändigt. Två exempel på dessa är Nordsjö VX+ och Cuprinol Fasadfärg Plus, som vi använder på båda våra fastigheter och husen där. Grund/Impregneringsolja ska dock användas men används i de flesta färgsystem.
 
AndersS skrev:
Grund/Impregneringsolja ska dock användas men används i de flesta färgsystem.
I ex.vis Byggmax instruktionsfilm stryker man grundoljan över hela fasaden före grundfärgen. Med två täckmålningar blir det totalt fyra strykningar. Puh!
Enligt andra anvisningar används grundoljan endast på ändträ. Det är lite olika bud.
 
Henri skrev:
I ex.vis Byggmax instruktionsfilm stryker man grundoljan över hela fasaden före grundfärgen. Med två täckmålningar blir det totalt fyra strykningar. Puh!
Enligt andra anvisningar används grundoljan endast på ändträ. Det är lite olika bud.
Hur får du det till fyra strykningar då det INTE ska målas med grundfärg och Byggmax säljer inga av de fabrikat jag nämnde vad jag känner till.
Impregnering/grundolja beroende av vad tillverkaren kallar den och sedan 2 strykningar.
De två fabrikat jag nämnde anger att allt ändträ ska oljas och speciellt utsatta ställen som vindskivor. Men också att det blir ett extra skydd om alla trärena ytor får en omgång olja, men det är inget krav från tillverkarna.
 
R
Inte riktigt min fråga, mitt hus är målal flera gånger innan så nån grundning ska inte göras. Ja löser det.
 
AndersS skrev:
De två fabrikat jag nämnde anger att allt ändträ ska oljas och speciellt utsatta ställen som vindskivor.
Om grundoljan bara används på ändträ blir det ju endast två strykningar. Som jag skrev är det lite olika bud om grundoljan, stryka hela brädan eller endast ändträ. Det var oklart på den punkten i din tidigare beskrivning, därför mina funderingar.
Tyvärr lite OT, men Rolle 85 "löser det".
 
Redigerat:
  • Gilla
Rörisen65
  • Laddar…
folksam gör ett färgtest varje år och den informationen finns tillgänglig om du googlar på folksam färgtest
själv fastnade jag för colorex oden som vid test var likvärdig en betydligt dyrare färg
tror att colorex har 30% nu i veckan. kanske kan de va nåt.
folksams färgtest säger en heldel om olika färger,
lycka till med valet
 
Rolle85 skrev:
Inte riktigt min fråga, mitt hus är målal flera gånger innan så nån grundning ska inte göras. Ja löser det.
Om du efter skrapning av färg får trärena ytor kan de behöva oljas respektive grundas beroende vilket färgsystem som används. Använder du Akrylat så ska alltid underbehandling med minst grundfärg utföras.
Är nästan omöjligt att avgöra hur bra en färg är utifrån konsistensen.
Har själv gått från akrylat till alkyd när den blev vattenbaserad. Att alkyden sedan blir lite mattare med åren gör inget då jag tycker att den blir snyggare än en högblank yta. Byggnaderna vid fritidsfastigheten som är målade med stugröd får en fin nyans.
Tester i all ära men färgfabrikanterna ändrar i sina blandningar så man ändå inte vet om det är just den testade blandningen man får i burken nästa gång man köper färg.
Så är du nöjd med den färgen du använt, fortsätt med den.
 
AndersS skrev:
Två exempel på dessa är Nordsjö VX+ och Cuprinol Fasadfärg Plus, som vi använder på båda våra fastigheter och husen där.
Har du kört Tinova VX+? Hur länge har du haft den färgen på husen?

Jag ska måla med den nu och det verkar vara en trevlig färg, men man undrar ju lite hur det blir på sikt?
 
Tinova vx+ Kom förra sommaren, före hette den bara VX, den nya har kortare torktid.
Har målat hela mitt hus med VX för 4år sedan och jag är verkligen toppennöjd:)
Den är lite tjockare och man får jobba lite mer med den jämfört men en akrylat, men den fyller verkligen ut träet fint:)
 
Första strykningen är tungt arbete och man bli orolig över färgåtgång då den biter/suger mot panelen.
Men andra strykningen är mycket lättare.
Den blir mattare snabbare än akrylat, men det är ju en alkyd.
Om vi tar husen på fritidsfastigheten där äldsta målningen är 6-7år och stugröd, så är solsidan ganska matt men ingen sprickbildning i färgen.
Och vi har väl också tur att bo så att vi slipper påväxt av alger/mögel för det finns ingen.
 
Ok, så 12 års hållbarhet (som tillverkaren anger) verkar rimligt m.a.o.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.