Färg, Måla & Tapetsera
nemlan: Hej! Använd en s.k. Fönsterfärg för utomhusbruk istället. Det blir en snygg och slittålig yta som är hyfsat lätt att underhålla. Räkna med att du får bättra på vart 2-3:e år om det står utomhus hela tiden (i ditt fall lär det hålla hur länge som helst). Grundfärg är inte tekniskt nödvändigt, men det blir ju lite snyggare finish. OBS, att om möblerna är oljade så är det
Henri: För att få bort gammal färg på den egna grunden funderar jag på att använda högtryckstvätt . Borde väl fungera.
lukewalker: [citat] Färglös lasyr "äts" upp på en säsong, visst är det överambitiöst. Det håller jag med om.
jkarlberg: [citat] 0502-Y är dem ju, brutna lite åt gula hållet, ser inte snyggt ut mot ett vitt tak :(
mångstekta: slipa lite på fläcken och dra på en oljebaserad grundfärg där det släppte, och måla sedan som vanligt när det har torkat! släpper det överallt är det bara att måla hela taket med oljefärg ett varv då håller det garanterat! :P
Anna_H: Ha "Easy-covrat" idag, tycker det är smidigt som bara den. Jag sparmålade med pensel och skar snyggt i kanterna runt fönstret. Runt dörren satt listerna helt planenligt löst så det var bara att lyfta av dem. Att spackla efteråt tar ju bort hela effekten och tidsbesparingn? Efter en kopp kaffe ska jag åka och köpa grå färg, då har nog tapetklistret torkat tillräckligt för att jag ska
cecar33: När du tvättar huset så skura väggarna med skurborste och diskborste i inner hörnen, använd inte högtryckstvätt spola av med trädgårdsslangen tills det slutar löddra det gäller oavsett vad du tvättar med.
AXS: [citat] Det pratades om laminatgolv... Kanske inte var en så bra idé iaf. Kör på målat med tålig färg om du tror det håller. Både billigast och enklast.
Kärran1: Tusen tack för era svar... Jag sände också en fråga om detta direkt till Ottossons färg och de svarade att det räckte med att skrapa bort det som satt löst... Att jag alltså inte behövde skrapa bort precis allt, även fast det tidigare var målat med en alkydfärg. Glömde dock att fråga detta om terpentinblandningen. I stället frågade jag om hur viktigt det var att rengöra och/eller
EaR.: Tur i oturen att min lägenhet har så pass lite ljusinsläpp då hehe Tack för alla förslag, idéer och tankar - hoppas fler som googlat lika mkt som jag och undrar nu lyckas hitta tråden (;
Nimajneb: [citat] Det sista du skriver om ljusförhållanden är något man missar totalt om man bara glor på pappersremsor eller på någon datorbild. Vi gjorde på samma sätt som ni för några år sedan och det slutade med att vi valde den kulör som vi från början trodde minst på.
joflopp: Vi har gjort precis samma sak i ett fritidshus som tidigare hade trasiga och vridna tapeter. Underlaget var tidigare tretex men efter att vi tilläggsisolerade inifrån satte vi gipsskivor som bredspacklades och sedan målades. Så här två säsonger efteråt finns inga sprickor. Hemligheten verkar vara ett korrekt utfört underarbete. :)
Helioz: Om linoljefärgen är helt genomhärdad (minst 30 dagar, helst längre) och du börjar med att noga målartvätta för att sedan mattslipa och till sist tvätta bort slipdammet med trasor doppade i rent vatten, så kan du dagen efter måla över med vilken typ av färg du vill.
gaia: använd till omputsning/reparationer samma puts som redan sitter på väggen så blir det aldrig fel. gaia
Sommartorparn: Tack för era synpunkter! Det slutade med att jag köpte en pigmenterad olja på plantagen som jag sprayade på. Döljer vissterligen inte helt det bortskavda, men det duger. Någon mer som tycker att sommaren har alltför många underhållskrävande tillbehör? Låt oss kräva underhållsfria somrar åt folket!:)
Stefan N: Sätt microlit / målarfilt efter spackling så blir underlaget perfekt.
nikasp: Jag skulle grunda alla gånger även om det står under tak. Där fanns det lite info: http://www.alcro.se/pdfs/utomhus/arbetsrad_mala_metall.pdf Jag tvättade själv med T-röd.
Helioz: Angående färgen så kör på denna, den är diffusionsöppen och funkar bra utomhus: http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34 Till lagningen så kör Finja Laga Ute, det funkar bra till trappor: http://finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/533502-1.pdf Även betongspackel eller lagningsbruk fungerar bra men Laga Ute är bäst.
Rooney: Jag tänkte att antikvit bryter av lite mer. Finns det någon här som har vitlaserad panelvägg och vitt tak? Vad för (vit) färg har ni på era lister?
Mattsson86: Ja de vore ju de bästa men virket är tyvärr hyvlat på 3 sidor så de får bli lasyr
thojak: Det är så jag gjort den senaste tiden och det brukar gå åt rätt mycket papper och lacknafta.....;)
bobas: [citat] Kan du precisera? Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
nightzero: Hej, Den gamla ägaren till huset monterade en ny dörr till varmförrådet för 3-4 år sedan och har endast målat denna med ett lager vattenbaserad täckfärg. Nu såg jag att färgen lyft sig på en del ställen. Så jag förjade skrapa av färgen och ser det att träet under ruttnat på några ställen. Då jag tagit bort allt ruttet trä är det hål (ganska små) in till isoleringen. Jag
Spanarn10: [citat] Testade med sådan spik från kabelklammer nu. Både från en av de minsta varianterna och från en något större (alltså = större spik). Men min leca-vägg "biter de inte på"... De viker sig och det blir dessutom (som när jag tidigare testat med annan spik) "stora" fula hål i tapet/vägg. :-( Hmmm... Månne kan man gå till bygghandeln och fråga efter just STÅL-spik i
Bambi: Hej, Jag har nu börjat tvätta fasaden på vårat hus byggt 2007 med z-panel. Jag tror det endast finns transportskydd plus en strykning Jotun täcklasyr idag. Då det bara är 5 år gammalt och inte har någon synlig påväxt så tänkte jag använda mig av Jotun husvask som tvättmedel för att slippa etsning av fönster mm, huset är redan väldigt matt av solen. Jag kommer lägga på husvask
Freshmaker: Har en furutrappa som var klarlackad från början. Jag slipade ner lacken och grundmålade. Efter det en strykning vit färg. Sedan lackade jag med båtlack för jag ville ha en tålig yta, men nu har jag upptäckt att vissa partier inte blev riktigt målade pga. att jag hade för bråttom med klarlacken. Nu undrar jag ifall det räcker med att bara slipa lite lätt på de ställen där jag