10 034 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Oljegrund, spärrgrund eller kvistlack???
Har ett obehandlat nytt innertak som jag ska måla vitt, frågan är vad jag ska börja med för att slippa få kvistgenomslag? Man hör ju olika från alla. Vissa säger att det räcker med vanlig oljegrund två varv(skulle passa prismässigt), vissa säger spärrgrund och andra att man måste använda kvistlack.
Vad anser ni? Någon som har egen erfarenhet?
Tyvärr är det så att priset är viktigt, dock vill jag inte ha kvistgenomslag
Vad anser ni? Någon som har egen erfarenhet?
Tyvärr är det så att priset är viktigt, dock vill jag inte ha kvistgenomslag
Inget ger dig någon garanti mot kvistgenomslag. Men allra bäst, enligt mig, är riktig kvistlack av shellackflingor löst i etanol (T-Röd). Detta applicerar du i 2 omgångar. För att undvika relief så är det en fördel att måla hela taket, inte bara kvistarna.
Jag gjorde såhär på ett nytt obehandlat gran tak för 2 år sen, än så länge är det inga tendenser till genomslag, men tiden får utvisa. Shellack är inte så dyrt om du blandar den själv, då får du dessutom bäst kvalité.
Vattenbaserad "kvistlack" som du köper i fina färgaffären är inget annat än vanligt trälim utspätt med vatten. Det fungerar väl hyfsat men inte lika bra som riktig shellack. Ska du göra detta så köp då billigt trälim och späd själv, mycket billigare.
Jag gjorde såhär på ett nytt obehandlat gran tak för 2 år sen, än så länge är det inga tendenser till genomslag, men tiden får utvisa. Shellack är inte så dyrt om du blandar den själv, då får du dessutom bäst kvalité.
Vattenbaserad "kvistlack" som du köper i fina färgaffären är inget annat än vanligt trälim utspätt med vatten. Det fungerar väl hyfsat men inte lika bra som riktig shellack. Ska du göra detta så köp då billigt trälim och späd själv, mycket billigare.
Klicka här för att svara