Jag ber tusen ggr om ursäkt, ett massivt hjärnsläpp inträffade...!

Det är inte Ottossons utan Engwall o. Claessons linoljefärg som innehåller alkyd!
Hjärnsläppet inträffade i att Claessons Trätjära säljer Ottossons. En namnförbistring helt enkelt.

Ber återigen om ursäkt och skall försöka hålla skallen i bättre trim tills nästa gång...

_bystrom_ skrev:
Det är inte Ottossons utan Engwall o. Claessons linoljefärg som innehåller alkyd!
Tack för detta sista inlägget, satt precis och läste hela tråden för första gången och blev mer och mer irriterad över att Ottosson skulle ha alkydolja i sin färg. Jag som gått över till att helt använda den och nyligen målat hela huset både invändigt och utvändigt. Kände mig lurad eftersom jag var så säker på att Ottossons var en äkta linoljefärg.

Erfarenhetsmässig har vi målat med Ottossons utvändigt utan lösningsmedel och vi är jättenöjda. Man spär som sagt med rå linolja i första strykningen (kanske andra också minns inte just nu) och det känns ju bra att det tränger in i träet så bra.

Jo det är bra o stryka flera tunna skikt med linolje färgen, men jag panik målade inomhustrappen med lioljefärg i trappan har det tidigare suttit en heltäcknings matta som varit limmad och helt ärligt jag försökte inte ens få bort alla lim och mattrester jag målade över. Först ett ganska tunnare skikt (men knappast jättetunt) sedan efter ca 3 veckor ett lite tjockare lager nu en månad senare sitter färgen kvar men det skall bli spännande och se hur det ser ut till jul den tenderade till att gulna lite där jag fått tjockare under första strykningen. Skall till och måla källarfönstren i sommar som är från mitten av 30-talet och fönstren i rummen som är laserade 80tals fönster har oljat dem ett par ggr då de är så torr sprukna på solsidorna. jag hör av mig hur det går och gått. jag använder mig utav en lokal snubbes dekoketer som bara består av koktlinolja och terpentin och naturpigment inga toyota inredningar =)

_bystrom_ skrev:
Jag ber tusen ggr om ursäkt, ett massivt hjärnsläpp inträffade...!

Hjärnsläppet inträffade i att Claessons Trätjära säljer Ottossons. En namnförbistring helt enkelt.

Ber återigen om ursäkt och skall försöka hålla skallen i bättre trim tills nästa gång...
Så bra att det blev klarlagt! :)
Är du nu helt säker på att du har rätt angående Engwall o Claessons färg? (har tyvärr inte själv tid att undersöka detta)

Sommartorparn skrev:
Är du nu helt säker på att du har rätt angående Engwall o Claessons färg? (har tyvärr inte själv tid att undersöka detta)

Jag kontrollerade detta med min arbetsgivare (som är duktigt insatt) och...ja, så skall det ligga till.

Kan väl tilläggas att jag hittills aldrig sett en "ren" linoljefärg med angivelsen spädning/rengöring med alifantnafta...?

• Gilla
Blundgren
  • Laddar…
frolsson skrev:
Intressant inlägg - tack för det.
Nyfiken; Varför inte bara underhålla med linolja? Det brukar jag, alternativt med linoljevax (bivax och linolja) som livar upp färgen på nytt.
För att mögel älskar linolja. Pigmenten tycker möglet inte lika mycket om, så färg klarar sig bättre än ren linolja.

Pigmenten påverkar dessutom torktiden. Gör man ren vit färg av bara kokt linolja och titanvitt utan vare sig sikativ eller zinkvitt i så stelnar den väldigt långsamt. Jag blandar ibland färgen själv, mest för att det är kul och så slipper man ha 8 dl färg som bara står när man bara behövde 2 dl.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.