165 481 läst ·
27 svar
165k läst
27 svar
Blanda linolja-terpentin
Prova!!! Ang. trappan så skulle jag nog göra två-tre provytor. Testa med ren linolja alt utspädd med terpentin. Sen kan man ju varmolja med linolja men det kan jag inte så mycket om, eller använd Timberex golvoljor som går att pensla eller polera. Jag körde Timberex med pensel i ateljén på både nytt och gammalt golv med ett i mitt tycke fint resultat. Att grunda med 100% linolja innan målning kan bli för fett. Det beror på hur hårt virke du har.
Finns en gammal tråd i byggnadsvård om olja och vax på golv från 2007, vet inte hur man länkar mellan trådar men det kanske morsan kan fixa. Måste du olja den då??? såpskura? eller har du inga andra såpskurade ytor? Trappan blir inte så hal då.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Här är trådengafsan skrev:
Tack för alla svar och synpunkter! Alltid kul att skapa diskussion, men inga sura miner nu, mina damer och herrar 
Jag tar väl och provar mig fram helt enkelt. Vill gärna linolja trappan eftersom det ser ut och känns äkta. Sen om jag måste olja lite till om ett par år kan jag leva med det. Jag slänger in en bild när det är klart och tackar för hjälpen så länge!
Adios!
Jag tar väl och provar mig fram helt enkelt. Vill gärna linolja trappan eftersom det ser ut och känns äkta. Sen om jag måste olja lite till om ett par år kan jag leva med det. Jag slänger in en bild när det är klart och tackar för hjälpen så länge!
Adios!
Hallå ! Jag har under sommaren grundbehandlat ett renskrapat trähus . Jag har använt linolja terpentin typ 25-75 förhållande , sen vitgrundfärg utspädd med mycket terpentin. I vår tänkte jag ta mig an att färdigmåla huset med alkydfärg. Hur går jag tillväga för att få färgen att fästa på bästa sätt ? Och hur bör jag späda alkyden för att den ska fästa samt hur många strykningar bör jag göra? Tacksam för svar.
Jag gjorde nästan exakt så och jag spädde inte alls och det fäste fint.johnny1 skrev:Hallå ! Jag har under sommaren grundbehandlat ett renskrapat trähus . Jag har använt linolja terpentin typ 25-75 förhållande , sen vitgrundfärg utspädd med mycket terpentin. I vår tänkte jag ta mig an att färdigmåla huset med alkydfärg. Hur går jag tillväga för att få färgen att fästa på bästa sätt ? Och hur bör jag späda alkyden för att den ska fästa samt hur många strykningar bör jag göra? Tacksam för svar.
Teknos Nordica Eco längst ut.
Kan du beskriva lite närmare?
Spädde du inte ut alkyden alls.? Min kompis säger att man ska måla med förtunnad alkydfärg första gången och oförtunnad vid slutmålning. Kan man dra två oförtunnade lager på varann och det blir bra menar du?
Johnny!
Spädde du inte ut alkyden alls.? Min kompis säger att man ska måla med förtunnad alkydfärg första gången och oförtunnad vid slutmålning. Kan man dra två oförtunnade lager på varann och det blir bra menar du?
Johnny!
Nu är Nordica en akrylatbaserad dvs inte en alkydfärg.johnny1 skrev:
alkydfärger kan man ha förtunnad eller förtunnade lager på varann vilket jag brukar göra.
Generellt så säger man alltid att man skall måla en gång alkydfärg förtunnad med ca 10% lacknafta. och sedan färdigstryka ytorna en till två gånger med oförtunnad alkydfärg
Tack John J !
Ämne; olja terpentin (oljemålningar tavlor)
Vet nån nåt forum där man kan få råd om hur man skulle kunna åtgärda en tavla vars färg börjat spricka och flagna. Ett arv från 1850 talet - mycket tråkigt.
Johnny 1.
Ämne; olja terpentin (oljemålningar tavlor)
Vet nån nåt forum där man kan få råd om hur man skulle kunna åtgärda en tavla vars färg börjat spricka och flagna. Ett arv från 1850 talet - mycket tråkigt.
Johnny 1.
Det där är nog inget man skall testa på hemma om man vill att de skall ha något värde kvar.johnny1 skrev:
Jo det stämmer att terpentinen dunstar men innan den gör det så underlättar den faktiskt att linoljan hinner tränga in djupare än att bara har ren olja. Kommer inte ihåg riktigt den orsaken men har för mig att det var att det i träet finns bl.a. syre som får oljan att oxidera under inträngningen. terpentinen gör att oxidationen fördröjs och när terpentinen dunstar får du en oxidation på djupet och inte bara på ytan.Träig snickare skrev:
Så det optimala är kallpressad linolja och balsamterpentin
Redigerat:
Klicka här för att svara