Ja, som rubriken säger: 2x100 kvm sponttak i furu att vitlasera. Hur kan jag göra detta på enklast möjliga och effektivaste sätt?

Finns någon typ av spraymetod? Speciella "spont-penslar"? Och bör jag ha en ställning av nån viss typ, t.ex rullande? Jag har sett tråden om färger så det är inget jag undrar här, såvida inte metoden kräver nån speciellt typ av färg.

Jag tackar ödmjukast på förhand!

:)

Spraya går utmärkt, men då skall du täcka allt annat som inte skall ha den färgen. Annars är det en bra pensel och stege eller en mindre ställning på hjul, som kan flyttas enkelt, det som underlättar arbetet.

Enligt min erfarenhet funkar det INTE att sprutmåla om man vill ha "laserat". Det går inte att få det jämt nog. Man ser "spray dragen" eftersom man måste vara så försiktigt så det inte blir för mycket färg. Men om du istället täckmålar går det jättebra med färgsruta.

Om man är två kan en person gå med roller före och en person gå med pensel direkt efter och släta ut färgen. Det går snabbare. Men man får ont i nacken...
//Jonas

Thomas och Jonas, tack för era vänliga svar! Thomas, var det lasering du åsyftade som går att spraya, eller var det täckande färg?

Känns onekligen enklare med sprayande.

Om nån annan har nåt tips så emottages det gärna. :)

Vit täckande färg.

spruta lasyr går hur bra som helst får ett mycket jämnare resultat och slipper alla skarver från penseldragen. men du ska nog inte göra det själv om du är ovan ganska känsligt med blandning, tryck, munstycke osv
Men jag hade spruta alla dagar i veckan om det är ett nytt hus som man inte behöver täcka in totalt bara fönster och diverse annat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.