Skulle bättra på några fläckar på en vägg på jobb som vi målade för ungefär ett år sedan. Men när jag öppnade burken så luktar det "ruttet" om den och den är vattnig vid ytan och trögflytande på bottnen.

Jag har varit med om det förr, men då på färg jag trodde man fått i sjövatten i, så jag undrar helt enkelt:
- Vad har hänt?
- Vågar man använda den (det är ju inte säkert att man får exakt samma brytning om man köper en ny burk)

Om det är en vattenburen akrylatfärg som stått frostfritt så är det bara att blanda upp och måla på. Du kan om du vill hälla bort vattnet på ytan och ersätta med exakt samma mängd kranvatten om det känns fräschare.

Vattenburen Latex-färg står det på burken

Testade att blanda upp, men det blev väldigt löst tyckte jag.

Vi har också haft någon (billig) färg som ruttnat. Från Rusta, tror jag.

Detta är ändå Beckers, och ursprungligen målat av riktiga målare =)

Färgen har ruttnat, Oftast beror det på att rullen/penseln som man målade med har fört dessa bakterier med sig.

Bara att slänga färgen.

Köpte en svindyr ekologisk takfärg för "proffs" och den ruttnade på nån vecka. Så det är inte bara billig färg som blir dålig!

Var och köpte ny färg igen, de sade samma sak som Ssyrk ovan.

De nya vattenburna färgerna ruttnar väldigt fort i förhållande till de äldre, även de med bra kvalité. Jag arbetar som målare och vi rör bara ihop den och målar på, man får stå ut med lukten medan man målar bara. Det kan hända att den känns lite lösare, men jag har aldrig upplevt att resultatet blivit sämre. Men har färgen möglat och blivit klumpig är det bara att kasta.

Är betydligt mindre med konserveringsmedel i färg nuförtiden. Ganska bra eftersom det är bland det giftigaste som finns i färg.

Jaså, konserveringsmedel finns ju för livsmedel också? Jag skulle blanda i nån deciliter Atamon.

Gissar på att det inte är ett konserveringsmedel utan en uppsjö av olika som i sin tur är olika giftiga. Tror inte de blandar samma soppa i lösviktsgodis som i kallgalv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.