Hej!

Jag ska måla takfoten på ett nybyggt hus. Problemet är att denna sida är väldigt trång, och det är en slänt där, vilket gör att vare sig stege eller ställning är speciellt enkel att sätta upp. Det enda jag kan komma på är om jag går med teleskopstav och roller, då kommer det att gå bra. Något speciellt man ska tänka på när man ska måla ytterfasad med roller? Längst in måste vi trots allt måla med pensel då rollern inte kommer åt. Träet är helt obehandlat.

Tack på förhand
S

Med en pensel så "masserar" du in färgen i träet bättre (har jag lärt mig av målare). Kör man med roller bör man nog "gnugga" ordentligt så att alla ojämnheter fylls ordentligt (min egen teori).

Tack för svaren. Dock tror jag inte vi kommer undan med den otorligt tråkiga sparmålningen vid kanten mot fasad. Det är vit mexitegel också så man får vara försiktig med att kladda. Svindrygt att stå med en liten pensel och balansera på en stege som måste flyttas varje halvmeter. Men med rollern tar vi det mesta.

Sen är ju frågan hur man ska måla brädornas sidor där vid myggnätet mellan två takfotsbrädor, tveksamt om rollern kommer ner där eller om man ens ska vara där och kladda för då kommer det färg på nätet.

/S

De flesta färgtillverkare rekommenderar att du åtminstone efterstryker brädan med pensel. Det går snabbare att lägga på med roller, men för att färgen ska kunna suga tag i fibrerna och binda till hela ytan så måste den bearbetas med pensel. Jag brukar jämföra med att lägga i hårvax med bara handflatan eller mha en kam.

Eller så köper du en pensel du kan sätta på skaft.

ALLTID efterstryka med pensel. Men att rolla på färgen är inte dumt :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.