Hej!
Ni får ursäkta om jag frågar något som andra redan frågat om. Jag har läste en del trådar här, men jag är helt novis på detta:o. Jag har nyligen köpt ett radhus och ska försöka piffa upp det lite. Huset är från 1962 och tapeterna är nog från 70-talet. Det är slitet och en del av tapeten är redan borta. Vad gör jag nu? Ska jag dra bort all tapet? En del av tapeten sitter väldigt hårt. Ska jag spackla hela väggen? Jag har rullspackel hemma. Jag bifogar en bild på hur det ser ut, för jag vet inte ens vad som sitter bakom tapeten. Är det någon som kan tipsa mig? Jag kan inte sätta upp gipsplattor, jag misstänker egentligen att det är lättast, men jag kan inget om sånt. Jag känner ingen här var jag bor, ekonomin räcker inte heller till att anlita någon som kan fixa detta för mig.
öh..nu vet jag inte ens om jag fick in bild i texten :confused:

• 20121014_154855.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Ta ner allt då vet du att det är riktigt gjort.Ett tips är att åka till närmsta Jula varuhus och köpa en tapetnedångare.Den kostar 300kr och det bespar dig många fula ord och kladd med vatten.

Tack! Men tror du att det bara är att tapetsera efter att jag spacklat? Behöver inte spackla hela väggarna eller? Räcker det att jag tar det där jag ser ojämnheter osv?

Hittade tapetångaren på julas hemsida. Tack än en gång för tipset :)

Du har ju rullspackel så då är det ju bara gå över hela väggarna. Vad har du för nåt underlag? Gips, Puts eller spån? Sen är det inte fel att sätta målarfilt/microlit på väggen.

Jag tycker det ser ut som spån. Det är inte gips eller puts. Jag är så okunnig, förlåt! Men jag har bestämt mig för att jag ska klara detta :)

Spån är ju ingen höjdare, jag har det på mina väggar men jag gipsar efterhand som jag går igenom rummen.

Ta bort allt som är löst och slipa av. Ska du tapetsera räcker det att spackla ut ojämnheter, ska du måla skulle jag rekommendera bredspackling. Spånskivor är luriga då de gärna sväller lite i skarven när de utsätts för fukt. Det bästa är att gipsa om då gipsen är "död" och inte förändras av fukt. Jag brukar oljegrunda efter spackling och avslipning innan jag tapetserar eller målar om jag misstänker skivor av trä. Då brukar det fungera. Annars kan man få sk. ormar där skarvremsorna sitter. Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.