Hej, jag har en träfärgar trapp mellan nedervåningen och entreplan. Den är i furustuken med klarlack tror jag det kan vara... Byggd 2006.

Nu vill jag måla hela trappan vit och funderar om det räcker med att gå över med målartvätt / Yes diskmedel och sen stryka trappen två gånger?

Tips?

Du bör absolut mattslipa lacken om den är fortfarande är blank efter rengöring med målarsoda. Detta för att täckfärgen skall fästa ordenligt. Använd riktig målarsoda och inte Yes.

Rekommenderar att du åtminstone slipar trappan lätt så att du ruggar upp ytan. På så vis får färgen bättre fäste.

...och glöm för allt i världen inte att kvistlacka!!!

Gjorde om en trappa av samma modell 2005. Stegen vågade vi inte måla vita utan vi betsade dem och gjorde vagnssidorna och räcket vitt och betsade även räckena. Vi tänkte att stegen och räckena lätt blir smutsiga så vi slipade dem trärena. Även det vi målade vitt slipade vi ordentligt för säkerhetsskull.

Lycka till!

Vi målade med Alcro häfta/häftgrund för att få vidhäftning mellan underlaget och den nya färgen, därefter 2 gånger med Alcros golvfärg. Om du inte vill ha så blank trapp så kan du avsluta med ett matt golvlack. Den matta lacken gör även att trappen inte blir så hal.

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.