Har läst en hel del trådar men tycker det finns en hel del frågetecken...

Jag har nyputsade väggar inomhus i ett nybyggd källarrum (ovan mark). Använde Maxit putsbruk C på Leca, samt två väggar med gammal stänkputs.

Jag läste mig till att silikatfärg var bäst. Men nu hittar jag info om att det inte funkar på allt mm.

Så nu undrar jag. Skall jag köra med silikat, eller skall jag köpa vanlig väggfärg (blir ju billigare iaf..)

MVH//Larsa

Har du fuktvandring i väggen bör du nog ha en diffussionsöppen färg (t.ex. silikat).
Nu skriver du dock att rummet ligger ovan mark, vilket innebär att fukt kanske inte är ett problem i ditt fall?

Själv har jag använt "vanlig" väggfärg (d.v.s. akrylat) på mina putsade väggar som ligger ovan mark.
I källaren har jag använt mig av en diffussionsöppen färg (dock ej silikat). Har inte upplevt några problem med dessa färgval.

Nej det lär inte vara ngn fukt i väggarna. Jag är mest ute efter att hitta det säkraste alternativet, så jag inte får problem ngn gång i framtiden och får skrapa ned allt igen.....

Är du säker på att du inte har någon fukt i väggarna kan du ta vilken färg som helst. Det är fukten som orsakar putssläpp och "färgbubblor".

Målar du med silikat kan du måla över med en annan färg om du vill. Men målar du något annat kan du inte välja silikat i ett senare skede.

Gillar du utseendet på silikatmålade ytor samt kan tänka dig en lite högre kostnad är ju alltså silikat det bästa ur den aspekten (d.v.s. säkert och stänger inga alternativ). Om du å andra sidan vill komma undan lite billigare samt är HELT säker på att du inte kommer att ha någon fuktvandring i väggarna i framtiden kan du ta vilken väggfärg som helst.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.