Har rivit ner en 70-tals juteväv i ett större utrymme, och som har lämnat spår efter sig i form av klister och vissa fibrer från väven. Det här går bort ganska bra om man blöter upp det och sen torkar/gnuggar. Nu är det dock rätt stora ytor och jag funderar om nån gjort motsvarande jobb förut och då kommit på nåt smart sätt att blötlägga på?

Grejen är att jag inte heller vill slabba för mycket med vattnet så att det rinner ner längs väggen. Risken är då att jag får vatten under plastmattan och det känns "inge bra".

Det finns ju ångmaskiner för att ta bort tapeter. Kostar ca 500-600kr. Fungerar jättebra. Ett alternativ är att använda en blomspruta för att blötlägga.

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Det klassiska är väl att blanda till enkelt tapetklister (pulver i vatten) och pensla på väggarna. Sedan vänta på att nya klistret blöter upp det tidigare klistret så det blir lättare att ta bort (tillsammans med tapeten). Men det kanske var så här du gjorde från början?

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Näpp. Jag har stått med en blöt trasa och försökt få väggen blöt. Båda de här alternativen framstår ju som oändligt mycket mer begåvade. Tackar!

Sitter det extra hårt kan man hänga på en plast på klistret så får det jobba längre.

Är nu nästan klar med det här momentet, och kan avrapportera för andra som står inför samma. Det bäst fungerande var att rolla på rikligt med klister från golv-tak på ca 3 väggmeter, och att därefter gå över detta med en tapetskrapa från Anza. Ser ut och funkar ungefär som en förvuxen skrapa till spishäll (som har rakblad i fram). Har funkat över förväntan. Vissa partier kommer jag behöva göra med och blöta mera. Från början körde jag med plastning, men det funkade inget vidare.

Tapetskrapan har varit guld värd, men klistret/blötläggningen absolut nödvändig.

Hade väldigt svårt att hitta tapetklister i pulverform på butikerna, det verkar vara färdigblandat som gäller. Överskottsbolaget visade sig dock ha. I vanlig ordning är ju pulver/koncentrerat billigare än färdigblandat, och för det här jobbet spelar ju eventuella kvalitetsskillnader ingen roll.

Frugan köpte en flaska Baufix Tapetlösare på Lidl för några år sedan. Man spär den typ 2:100 med vatten och sedan med en vanlig blomspruta sprayar man på väggen typ 1m2 åt gången. Sedan fram med en vanlig spackelspade och skrapa av, ofta räcker det med ett enda drag så rullar tapeten av.
Finns det inte på Lidl så har jag sett att K-rauta har något liknande men mycket dyrare http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&category=Krauta23045(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&pid=000000000500224206(Rautakesko%20Sweden%20Catalog). Tror frugan betalade några tior för en liter som visst ska räcka till 200m2 tapet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.