Byggahus.se

Ta bort tapet snabbt och billigt.

1. R
    Medlem Nivå 1
    Har just tagit bort tapet i 3 rum och började riva tapeten :(

Spruta vatten på tapeten med en sprayflaska funkar men det tar tid då ytan på tapeten är relativt tät och det tar tid att vattnet skall tränga in till limmet. :|

Ta en slimaskin "gärna med utsug" och slipa med ett bra 60 eller 80 papper på tapeten så att ytan blir lite matt (detta går fort) då har du brutit den vattentäta ytan på tapeten och spraya sedan rikligt med vatten på 2-3 tapetvåder åt gången med en sprayflaska och på några minuter är limmet löst och du kan nu dra ner hela tapetvåden.
    Om det blir några småbitar papper kvar på väggen spraya på fläckarna och ta en 150mm spackelspade och "hyvla" bort resterna.

Jag hade både spånskiva och gips som underlag och pappret på gipsen lossnar inte om någon undrar.

När väggen är torr igen slipa snabbt väggen med ett 80-120 pappet så får du bort eventuella små retliga papper/lim rester som kan synas igenom den nya tapeten.

Lycka till! ;)

/Robert

2. K
    Medlem Nivå 10
    Jag körde först in en liten 60 mm spackel under understa tapetskiktet. Det var 3 lager tapet. Lagren lossnade fint i tjocka ark. Blev luddiga rester kvar, dessa ångade jag bort med en ångmaskin.

3. J
    Medlem Nivå 8
    Man tackar för tipset.

4. N
    Medlem Nivå 14
    Jag körde med en 15 cm bredspackel sist, det var nog "bara" två lager tapet men var var målat mellan lagren så ångborttagare eller tapetborttagning (som penslas på) nådde aldrig innersta lagret.

(Sen slarvade jag med de sista resterna, vilket jag fick ångra när vi sen målade... som tur var så var det bara på ett par ställen så det funkar att ta bort det som krullat sig och spackla om bara.)