19 340 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Måla gamla garderobsdörrar?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Hej,
måleri är definitivt inte min starka sida, men för en tid sedan försökte jag måla mina garderobsdörrar. Jag vet inte om de varit ommålade sen de monterades -58, men vi kan anta att de inte varit det. Problemet är att när jag provade att måla med vattenbaserad färg så gick det inte. Var precis som att färgen inte flöt utan rullade sig mot penseln och när det torkade krackelerade allting. Jag misstänker därför att jag gör fel på något vis. Antar att det är oljefärg på dörrarna i dagsläget, och att jag därför måste använda oljefärg igen? Det räcker väl inte att slipa?
Tacksamt för svar, det ser ut som f-n just nu..
C
måleri är definitivt inte min starka sida, men för en tid sedan försökte jag måla mina garderobsdörrar. Jag vet inte om de varit ommålade sen de monterades -58, men vi kan anta att de inte varit det. Problemet är att när jag provade att måla med vattenbaserad färg så gick det inte. Var precis som att färgen inte flöt utan rullade sig mot penseln och när det torkade krackelerade allting. Jag misstänker därför att jag gör fel på något vis. Antar att det är oljefärg på dörrarna i dagsläget, och att jag därför måste använda oljefärg igen? Det räcker väl inte att slipa?
Tacksamt för svar, det ser ut som f-n just nu..
C
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Tack för svaret, men det finns inga pengar för det tyvärr, och resultatet har inte kravet på sig att vara perfekt i det här fallet.
Beroende på vad det för mtrl i dörrarna går det att slipa. Fanerfront brukar gå att slipa en till två gånger om man är lätt på handen. Det skulle jag rekomendera oavsett.
Sen grunda med bra grundfärg, och slutmåla med rätt kulör.
Om du inte avfettat ytan på dörrarna kan delar till ditt problem spåras redan där. Man ska tvätta med amoniak eller måltartvätt så den fetta ytan försvinner först.
Sen grunda med bra grundfärg, och slutmåla med rätt kulör.
Om du inte avfettat ytan på dörrarna kan delar till ditt problem spåras redan där. Man ska tvätta med amoniak eller måltartvätt så den fetta ytan försvinner först.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Tack för svaren, jag skall testa att slipa av dem ett varv och provmåla en bit, återkommer med resultat!
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Prova att rolla dem istället för att penselmåla. Jag har målat i princip alla innerdörrar och köksluckor hemma med den metoden. Om det är "speglar" i dörrarna rollar man först och sedan drar man resten med en dyr pensel. Det finns rollers som är ca 10 cm breda i skumplast som ger en slät yta. Det skall alltså inte vara en "hårig" roller. Arbetsföljden blir då slipa-tvätta-grunda-slutmåla.
Klicka här för att svara