Hejsan!

Jag och sambon är mitt uppe i vårt husbygge och det mesta flyter på jättebra. Vi bygger i H+Hs lättbetong och även innerväggarna är uppmurade med lättbetong. Nu till problemet som vi fått mååånga olika svar och lösningar på. Ni som har lättbetonghus eller på något vis har erfarenhet av detta. Hur går man tillväga när ytskikten ska göras? Spackla? Putsa? Både och? Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi vill putsa eller bara måla på bredspacklad slät yta. Tapet blir det troligtvis inte i alla fall.. Det är ju en hel del skarvar som jag antar att man måste ge lite kärlek först och främst? Skulle blir otroligt tacksam för hjälp i detta ämnet.

Mvh Evelina

Hej!

Tunnputs, billigt, bra, enkelt. Vill ni sedan tapetsera räcker det med en sväng finspackel för att få ytan 100% "tät". Har precis gjort hela huset på detta sätt och är mkt nöjd.

Tack för ett snabbt svar! Är det då puts + nät + puts igen som gäller? Något särskilt märke på putsen? Är du själv extremt händig och har erfarenhet av att putsa? Det jag vill komma fram till är om man klarar man detta själv?

Nät behövs inte om väggen är homogen. Har du trä vid typ hammarband för takstolar behöver ni armera upp det med ett nät. Extremt händig skulle jag inte vilja påstå, men övning ger ju färdighet:) Spackling och puts är lite olika tekniker. Ett tips är att annars testa Rotband, ett gipsbaserat (tror jag...) spackel som du köper som torrbruk och blandar själv. Lättarbetat och konsistens som kakelfix. Fyller otroligt bra, upp till 50 mm, utan att sjunka eller spricka. Köps absolut billigast på Bauhaus, där jag helst inte annars handlar.... Men är typ 50% eller ännu billigare än övriga bygghandlare.

Precis så tyckte vi också.. våra väggar är homogena och därför kändes de kanske lite överdrivet med nät. Frågan är om man kan "slippa" nät, microlite även om man spacklar?Du har aldrig haft några problem med att det inte blir jämnt osv? Putsar man bara en gång? Ursäkta frågeregnet men har som sagt fått många bud på detta och det känns bra att fråga någon som faktiskt har egna erfarenheter istället för en massa "förståsigpåare".

Har ni större ojämnheter eller behöver lägga på tjockare skikt ska ni inte använda tunnputsen. Ett vanligt putsbruk gäller i detta fall. Har ni kollat vad en murare skulle vilja ha för jobbet? Det som tar lite tid är smygarna, slät vägg brukar gå snabbt. Men det är ju alltid kul att göra jobben själv... De enda dåliga frågorna är de som aldrig ställs:)

Och behöver du lägga tjockare skikt brukar det vara i ordningen nät, slamsats och sedan puts. Kolla Weber eller Finjas hemsidor, brukar finnas mycket matnyttigt där.

Tack så mycket för din hjälp! Nu har vi lite till å fundera på.. Men det kommer alldeles säkert bli bra tillslut. Får nog se oss omkring lite också hur andra har det i sin lättbetonghus:-)!

Vi har gjort en del sådana hus och vi har använt Nordsjös Grovspackel, helt suverän att använda.

Rakt på stenblocken? Ett par varv förstår jag.. Med microlite?

Japp, 2 ggr bredspackling och vissa valde till att sätta fiberduk men inte alla , den spacklen fyller extremt mycket, men räkna med att det går mycket spackel men räkna på slutsumman. Detta är något man kan göra själv och tjäna in lite pengar på men jag skulle absolut inte ge mig på att näta och finputsa väggarna och jag jobbar ändå som målare (vi har rätt så många moment som påminner om murarens) och därefter så får du ändå bredspackla väggarna. Det kan fungera med någon typ av gipsbruk men jag hade nog satsat på att använda grovspackel. Nordsjös grovspackel tillhör inte de billigaste produkterna så man kan kanske testa sig fram med andra fabrikat typ Byggmax Grovspackel (har ingen erfarenhet av detta men kan vara värt att testa)

Hejsan!

Det har gått några månader och jag har faktiskt kört "vanligt" spackel på två gavlar med mycket fint resultat. Tanken är att fortsätta där nere nu på både inneväggar och ytterväggar. Men en tanke slog mig. Stenen ska ju "andas", kan den fortfarande göra de om man slänger på en massa spackel? Eller förstör man hela grejjen nu?
Vad händer sen? När jag limma upp microlit dessutom? Va tror ni?

hälsningar Evelina

Mät fukthalten i ytterväggarna. Tanken är ju inte att de ska "andas" innåt, och såpass mycket luftfuktighet bör det inte finnas inomhus att den diffunderar ut genom väggarna, men är det dåligt dränerat eller bara hög fukt i väggen i allmänhet så kan man få problem med missfärgningar och släpp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.