2 430 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Måla husgrund (beckers)
Hej 
Jag håller på med våran husgrund, har skrapat rent all gammal färg som satt löst & tvättat rent.
Så nu är det dags för målning. Har inhandlat Beckers sockelfärg.
Nu till frågan, behövs det att man grundmålar innan man lägger på sockelfärgen?
Enligt min farbror så behövs det. Men enligt instruktionerna på burken så står det inget om det.
Bara om det var en helt ny husgrund skulle man spä ut färgen med vatten första gången bara.
tacksam för svar
Jag håller på med våran husgrund, har skrapat rent all gammal färg som satt löst & tvättat rent.
Så nu är det dags för målning. Har inhandlat Beckers sockelfärg.
Nu till frågan, behövs det att man grundmålar innan man lägger på sockelfärgen?
Enligt min farbror så behövs det. Men enligt instruktionerna på burken så står det inget om det.
Bara om det var en helt ny husgrund skulle man spä ut färgen med vatten första gången bara.
tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Det viktiga är ju att färgen inte är tät så att fukten struntar i att gå ut genom sockeln och tar den läskiga vägen genom syllarna. Jag hade gjort som det står på din burk. Tar din farbror emot reklamationer?
Sockelfärger ska inte grundas (om det inte specifikt anges). Tanken är att man måste ha en mer "öppen" funktion närmare mark eftersom fuktpåverkan där är annorlunda än uppe på fasaden.
Det är förvisso kul att höra om en farbror som för en gångs skull rekommenderar grundning (även om det inte var rätt i detta fallet).
Det är förvisso kul att höra om en farbror som för en gångs skull rekommenderar grundning (även om det inte var rätt i detta fallet).
Klicka här för att svara