Hej!

Har just köpt ett hus som jag trodde var blått:), men största delen av huset är grått...
Vet heller inte vilken typ av färg huset är målat med, (olje, akrylat eller ...)

Framsidan har en speciell färgnyans. När solen skiner upplever man huset ljus grått, men när det blir lite mörkare ute, blir framsidan lite blåaktig. (läckert.) Huset kan även på bild bli ljusblått.

Just nu söker jag denna färg eller typ av färg, men vet inte hur man ska hitta den.

Har försökt mäta färgen med en mätare jag lånade på färgaffären, köpte en provburk och målade en liten yta, men då blir huset betydligt mörkare grått - inte så trevligt. (upptäckte att huset har minst 3st "grå" nyanser.)

Finns det färger som "ändrar färg" beroende på ljusstyrka?

//Jan

Fråga förra ägaren om färgen.

Frågade ägaren och han visade en gammal burk han använt för att bättra.
När jag ser på färgen är den alltid mörkgrå (den mörkaste av de färger som finns på huset).
Helt olik de övriga. Den burken innehöll acrylatfärg.

//Jan

Nordsjö hade tidigare en inomhuskollektionsom de kallade för levande färger typ. De kan inte bryta dem färgerna längre. Det är kulörer med metamari dvs de ändras/uppfattas olika i olika ljus. Det som förre ägaren antagligen kan ha gjort är att han gått till en färgbutik många ggr och ändrat receptet lite åt gången. Så hjan har nog 6 eller 7 brytpastet tillsatta i burken. Det blev snyggt tyckte förre ägaren. Det kan göra att fasaden skiftar lite i kulör.

Det beror på kulören. Den är metametrisk. Alltså kan den upplevas olika beroende på ljuset.

Oj svarade sent.

Hej Albireo, välkommen till forumet!

Jag har också ett hus som skiftar färg lite grand.

Jag tro dock att det bara beror på belysningen.
Om himlen är klar blir en vägg i skugga blåaktig, om solen ligger på ser den rent grå ut.
Färgen i sig själv är nog netutralt grå (Jotuns "Morgondis").

Beror alltså på hur mycket blått himmelsljus resp. solljus som når ytan.

Kanske är det något liknande du upplever?

Knockonwood, är färgen neutralgrå så kommer den upplevas som gråblå utomhus.

lukewalker skrev:
Knockonwood, är färgen neutralgrå så kommer den upplevas som gråblå utomhus.
Det beror ju, som jag skrev, på hur ljusförhållandena är.

Du har väl hört talas om blå timmen ;)

Det är intressant vilka förslag och idéer som kommer fram.
Har bilder på huset när det är "grått" och när det är "blått", men det kan ju vara kameran som ljuger :).

Idag hade jag med mig en bräda till färgaffären. Personalen försökte hitta rätt färg med att jämföra med en färgkarta.
Han kom dock inte riktigt fram till samma nyans, jag tyckte den lutade lite åt "ljus gråa" hållet.
Den färg han föreslog var en akrylat med namn "Alcro Bestå S3502-13".

Om vi inte hittar samma / rätt nyans igen, vill vi att färgen skall skifta mer mot blått än grått.
Har ingen aning om "Alcro Bestå" är en bra och hållbar kvalité på färg.

När vi tittade och jämförde de målade "brädor" som fanns på affären, fastnade vi för en lite blåare nyans av oljefärg. "Jotun Demideck Ultimate Helmatt 4246 Gråblå".

Men väljer man den, kanske man drar på sig andra problem om huset är målat med akrylat.
(försäljaren på färgaffären trodde att brädan var målad med akrylat, men kunde inte avgöra till 100%)
Någon som vet vilka problem man kan dra på sig att måla med en annan typ av färg?

En sak han visade (jag såg det inte) var att det fanns möggelsporer i färgen och rekommenderade att mögeltvätta huset innan målning av huset. (och en sådan färg vill jag inte ha som möglar efter bara ett par år.)
Någon som vet vad mögelsporer innebär i praktiken? Måste det åtgärdas så snart som möjligt?

//Jan

Båda färgerna du nämner är av samma typ, akrylat med lite alkydolja i, så det skall inte finnas några hinder att byta fram och tillbaka.

Att färghandlaren såg mögelsporer på din brädbit låter märkligt.
De är nämligen för små för att kunna ses med blotta ögat.
Men det är klart att han vill sälja "fasadtvätt".

Jag har dock läst att det funkar lika bra med vanligt diskmedel.
Är fasaden skitig, fet eller sotig är det klart att de är bra att tvätta av den innan ommålning.

Eftersom du pratade om jotunfärg så bör du veta att jotun tar inga reklamationer ifall du tvättat huset med diskmedel innan ommålning. En flaska godkänd fasadtvätt kostar lika mycket som en ok flaska vin.

Intressant!
Färghandlaren ville sälja både en spruta och ett antal liter "mögeldödare" för att tvätta huset innan bättring - annar skulle det "bli kört" möglet skulle snabbt återkomma. Det han såg med ögat kanske är sotprickar från vedeldning (alla i närheten eldar med ved.)

till veckan ska jag ta mig till den affär som förre ägaren sa att han hade köpt färgen hos. Med brädan i handen ska de får hjälpa mig och utreda vilken färg det gäller och ev. mögel. (kanske finns någon mögel garanti, kanske 8år sedan huset målades.)

//Jan

Albireo skrev:
Intressant!
Färghandlaren ville sälja både en spruta och ett antal liter "mögeldödare" för att tvätta huset innan bättring - annar skulle det "bli kört" möglet skulle snabbt återkomma. Det han såg med ögat kanske är sotprickar från vedeldning (alla i närheten eldar med ved.)

till veckan ska jag ta mig till den affär som förre ägaren sa att han hade köpt färgen hos. Med brädan i handen ska de får hjälpa mig och utreda vilken färg det gäller och ev. mögel. (kanske finns någon mögel garanti, kanske 8år sedan huset målades.)

//Jan
Jag visst är det kul!

Jag sätter en flaska Yes på att färghandlaren som sålde färgen inte kommer att hitta några "mögelsporer" :rolleyes:

Hej igen!

Efter ett par "affärer till" var saken klar - ingen mögel.

När vi målat på ytterligare ett par provburkar, fick vi som sagt ändra taktik. (ge upp att hitta samma färg)
Vi började söka vilken färg som huset kommer att målas till, från provbitar och färgkartor. Köpte ytterligare en provburk av denna. Huset kommer nu att bli lite ljusare och lite blåare.

I början hade jag ingen aning att det skulle bli så svårt / omöjligt att hitta samma färg som tidigare.

Får se med vilken metod vi kommer att tvätta huset, när det blir så dags. (just nu målar vi bara brädor som saknar färg.)

Tack för alla ideér som kommit.
//Jan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.