Sitter här och funderar med vad för färg jag ska måla farstukvisten med. Det är tidigare målat med en alkydfärg. Frågan är om jag ska fortsätta med det eller köra på en akrylatfärg? Vad jag ser det som så verkar det inte finnas så många alkydfärger längre.

Ser i alla fall att i ett test folksam gjorde så fick Cuprinol Fasadlasyr bäst betyg och det skall vara en alkydfärg om jag förstår det rätt? Men varför kallas det inte alkydfärg i namnet utan "fasadlasyr"? Den har ett helt okej pris också och kostar 689:- för 5 liter på Beijer. Verkar vara smidigt också eftersom man bara ska grunda med grundolja på utsatta partier och sedan på med den här.

Jag har kollat på exempelvis Nordsjö Tinova Oljetäck också som fick hyfsat betyg om jag läste det rätt. Men där ska man först använda impregneringsolja på utsatta delar. Sedan ska man grundmåla hela ytan med en grundfärg och sedan använda deras oljetäck. Låter jobbigare....

Inga funderingar på Linolja?

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Är det golvet eller kringliggande snickerier?

Träkonstruktioner som är utsatta på flera sidor, t.ex. staket, mår bäst av att målas med alkydfärger eftersom den krackelerar när träet tar på sig för mycket fukt. Det finns gott om vattenburna oljefärger idag som fungerar likadant som den gamla sorten - nästan varje färgfabrikat har ett alternativ.

Alkyd är ett bindemedel som man gör både färg och lasyr på. Alkydfärg avser således en täckande färg medan lasyr är en transparent behandling. De flesta utvändiga lasyrer är så vitt jag vet baserade på alkydoljor och antagligen därför så skriver man inte "Alkydlasyr".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.