Ska måla väggen i fyra kulörer.

Från mitten av vägg och upp till tak blir det vit.
Från mitten av vägg och ner till golv, blir det tre horisontella fält i tre olika kulörer.

Visst tänker jag rätt nu:

1) Måla det vita först, två ggr, färdigmålat. Målar vitt ca 5 cm längre ner än nästa färg ska ta över.
2) Låter det torka
3) Maskar med blå målartejp en rak linje över hela väggen och målar nederdelen på tejpen vit för att undvika att färgen kryper.
4) Låter det torka
5) Målar kulör nummer 2, två ggr, färdigmålat. Målar även denna ca 5 cm längre ner än nästa färg ska ta över.
6) Tar bort blåtejpen efter att jag målat gång 2, dvs färdigmålat
7) Låter det torka
8) punkt 3 igen, tills alls linjer är målade hela vägen ner.

Min fundering är kring själv kulörbytet, vid linjen. När jag målar vitt strax nedanför där färgbytet ska vara, så bygger ju den vita färgen lite när jag målar kulör 2.. Finns risk att det lyser igenom sedan ? Att det syns att färgen bakom kulör 2 målats längre ner än där linjen är.
Har ju ingen lust att måla hela väggen vit, och sedan måla hela nederdelen i kulör 2, för att sedan måla över kulör 2 med kulör 3 osv...

ja du tänker rätt du kan ju oxå lämna kulör 2 till sist så blir det lite mer tids effektivt men det spelar ingen roll... använd den gula tejpen istället då slipper man måla på den alltså inte den gulvita klassiska utan en klargul mycket tunnare och bättre än den blå som är för utomhus!

Lämna kulör 2 till sist? (Du såg att jag skulle måla totalt 4 olika kulörer på väggen, i horisontella linjer?).

Tänk på att färgen kryper under maskningen. Så lägg ett lager med grundgärgen efter att du maskat. Då fyller du håligheterna med bakgrundsfärgen.

Du kan ju måla det vita och kulör tre först, sedan kulör två och fyra? Då behöver du inte vänta så länge på att varje färg ska torka

För att slippa att färgen "bygger" där du målar mer än som ska synas när det är klart så måla helt enkelt så snålt som möjligt. Målar du med rulle så dra ut det med pensel så att det blir så tunt som möjligt. Du kommer ju ändå rolla över med "rätt" färg sen. Då slipper du rullekanten som eventuellt kan uppstå. Sen som redan sagts, måla varannan kulör i taget, 1+3 och 2+4, så spar du tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.