Hej!
Vi har ett litet problem som vi behöver hjälp med.
Hela vårt tvrum samt hall på ena våningen har sk pizzeriatapet
. Dvs någon har gått lös med spackelhinken som om det inte fanns någon morgondag och gjort struktur-spackeltapet av väggarna och sedan målat vitt ovanpå. Var väl inne på 70 eller 80 talet...
men hur blir vi lättast av med det? Måste man slipa? Ta proffshjälp?
Jättetacksam för all input!
/jessawib
Vi har ett litet problem som vi behöver hjälp med.
Hela vårt tvrum samt hall på ena våningen har sk pizzeriatapet
men hur blir vi lättast av med det? Måste man slipa? Ta proffshjälp?
Jättetacksam för all input!
/jessawib
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Gipsa det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Finns nog tre vägar att gå:
1) Slipa och spackla
2) Renoveringsgips. Men då bör man nog grovslipa lite först så det blir någorlunda yta att limma gipsen mot.
3) Lära sig baka och öppna pizzeria
1) Slipa och spackla
2) Renoveringsgips. Men då bör man nog grovslipa lite först så det blir någorlunda yta att limma gipsen mot.
3) Lära sig baka och öppna pizzeria
Tack!
Tror slipa o spackla är uteslutet, tror det tar fem år
, måst vara supersvårt att få jämnt också är det inte det? Renoveringsgips har vi hört från någon annan också. Med reglar kanske? Vad tror ni?
Huga vilket jobb. Kanske blir det inne igen?
Tror slipa o spackla är uteslutet, tror det tar fem år
Huga vilket jobb. Kanske blir det inne igen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med grovslipa menar jag att du får ner topparna på spackelfärgen, så det blir en jämnare yta att sätta gips på med t.ex. PL400.jessawib skrev:
Regla upp för ny vägg går naturligtvis (om det inte är källarvåning), med det stjäl ju lite yta också.
Har aldrig testat, men är tanken att knacka ner det utesluten?
Vad är det för material bakom?
Min tanke är att knacka ett hål, och sen hyvla ner det med kofoten.
Vad är det för material bakom?
Min tanke är att knacka ett hål, och sen hyvla ner det med kofoten.
Brukar gå att bryta/skrapa ned det med en smal spackelspade.
Alt hyra en giraffslip med grovt papper.
Jag hade valt det senare kombinerat med en grovdammsugare.
http://www.youtube.com/watch?v=I5bN5WLkpEk
Finns på Cramo/Ramirent.
Alt hyra en giraffslip med grovt papper.
Jag hade valt det senare kombinerat med en grovdammsugare.
http://www.youtube.com/watch?v=I5bN5WLkpEk
Finns på Cramo/Ramirent.
Beroende på underlag kanske det funkar med en skrapa på ett multiverktyg? Något i stil med
http://www.multimaster.info/sv_se/tillbehor/skrapa/
Förstår att ni inte har lust att slipa och spackla, själv skulle jag nog slipat ner topparna och satt renoveringsgips om inte feinen klarade det. Fast det låter mest som ett jobb för ROT i mina öron...
http://www.multimaster.info/sv_se/tillbehor/skrapa/
Förstår att ni inte har lust att slipa och spackla, själv skulle jag nog slipat ner topparna och satt renoveringsgips om inte feinen klarade det. Fast det låter mest som ett jobb för ROT i mina öron...
Om det är vanligt sandspackel (det man brukar spackla t.ex. gipskiveskarvar med) så tror jag att det inte är speciellt jätteobbigt att slipa ner hela ytan om man bara hyr en bra (och dammuppsugande) maskin.
Då jag själv inte fixar tekniken med att bredspackla skulle jag själv vara mer sugen på att slipa.
Då jag själv inte fixar tekniken med att bredspackla skulle jag själv vara mer sugen på att slipa.
Hej alla!
och tack för alla svar o tips! Svar på några frågor: det ÄR ett källarplan, bottenplan på suterängvilla. Kan man inte regla då? Sabbar det luftcirkulation?
kan man verkligen sätta renovgips direkt på väggen annars? Strukturen är ganska tjock på sina ställen, måste nog slipa ner en hel del ändå i så fall. Men det känns spontant som det enklaste?
Materialet bakom är gips på tre väggar och betong på den bärande fjärde. Vad det är för spackel vet jag inte, men tror vanligt väggspackel - ser så ut när man skrapat lite.
Hm. Måste kanske överväga slipning ändå i alla fall, verkar ju finnas smarta maskiner.
Den där giraffslipen verkar ju kick ass, dammar ju inte heller- skulle kanske funka hos oss, man kan hyra den antar jag?
annars verkar ju pizzeria vara det mest smärtfria.
och tack för alla svar o tips! Svar på några frågor: det ÄR ett källarplan, bottenplan på suterängvilla. Kan man inte regla då? Sabbar det luftcirkulation?
kan man verkligen sätta renovgips direkt på väggen annars? Strukturen är ganska tjock på sina ställen, måste nog slipa ner en hel del ändå i så fall. Men det känns spontant som det enklaste?
Materialet bakom är gips på tre väggar och betong på den bärande fjärde. Vad det är för spackel vet jag inte, men tror vanligt väggspackel - ser så ut när man skrapat lite.
Hm. Måste kanske överväga slipning ändå i alla fall, verkar ju finnas smarta maskiner.
Den där giraffslipen verkar ju kick ass, dammar ju inte heller- skulle kanske funka hos oss, man kan hyra den antar jag?
annars verkar ju pizzeria vara det mest smärtfria.
Ser inte mycket värre ut än när jag rollade upp väggspackel och som experiment lät bli att jämna ut det.
Det var ingen bra idé för övrigt
Men rolla upp det och sen jämna ut det direkt är rätt bra för en spackelklåpare som jag själv
Det var ingen bra idé för övrigt
Men rolla upp det och sen jämna ut det direkt är rätt bra för en spackelklåpare som jag själv