18 139 läst ·
17 svar
18k läst
17 svar
rengöring av hussockel innan ommålning
bytte ut skrapan mot högtryckstvätt och har i princip fått muren putsren. Hade precis en målare på besök som utan tvekan sa silikat är det du ska ha till den muren. Många olika bud, silikatfärgen släpper igenom fukt vet jag, varför använder man då inte alltid det? Vad har sockelfärg för egenskaper som är speciella för just den typen av färg vilket borde vara bra till just socklar och liknande?
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lånär den här tråden eftersom mitt hus också är byggt på 50-talet och är i behov av målning av grunden.
Jag tog med en bit puts in till min lokala färghandlare för att få hjälp att välja färg, både vad gäller nyans och färgsort. De gjorde t-sprit test men kunde inte komma fram till vad det var för färg och jag nämnde att på vissa ställen så ser det ut som att det varit målat med en annan färg innan, mr färghandlare tyckte då att jag skulle köra på en fasadakrylat som jag köpte en liter av för att prova, den skulle räcka till 4-8m2.
Jag funderade lite över färgvalet eftersom jag läst att silikatfärg ska vara ett säkert kort, men sen snubblade jag över en massa annan information som antyder att fasadakrylat var ok. Nu behöver jag snabba råd innan jag gör bort mig.
Jag har garage och källare innanför sockeln. Huset är putsad lättbetongstomme från -52 med endast kallasfalt på källardelen. Jag har inga problem med puts eller färgsläpp pga fukt vad jag vet.
1. Vad bör jag använda för färg om jag vill måla över befintlig?
2. Hur för jag enklast på färgen? Det tog mig 30min att dutta på 0,5l som räckte till ca 1m2...
3. Tips på nyans på grunden till ett putsvitt hus?
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden