F
Fredrik Å: Spackla,slipa och sen förlimma så blir det bra. Fredrik
4 svar · 2,4k läst
N
nemlan: Förhoppningsvis inte för sent att hoppa in här - kör en bra sväng med Panelgrunden först så att ni inte riskerar att få gula genomslag från furun. På det kan ni måla med vilken färg som helst, dock blir det som sagt mycket bättre resultat med lackfärg.
2 svar · 17,5k läst
H
Helioz: Har du testat en spärrgrund? http://flugger.se/Faerg/Inomhus/Grundfaerg/Iso_Primer_och_Finish%28ISO%20P%20OG%20F%29.aspx
1 svar · 8,3k läst
mångstekta
mångstekta: Funkar nog med en fin pensel eller skummgummi roller men det brukar bli blankare när man bättrar på sprutat, så det är nog det största problemet...
1 svar · 2,9k läst
H
Helioz: [citat] Runt 30:- per påse. En påse räcker till flera kvadrat så du kommer inte behöva mer än en till bordet. Vissa välsorterade butiker (typ Colorama) har färdigbetsade provbitar så då blir det ganska enkelt att välja ut rätt bets.
3 svar · 5,6k läst
sy97jgu
sy97jgu: såg att det fanns ett par andra trådar i ämnet nu =)
1 svar · 2,0k läst
K
kurre_kul: Ok. Jag har sopat väggarna och kört med tryckluften efter (med öppen sidodörr och garageport). Dammsög golvet någorlunda (skräpdammsugare) innan blåsning också. Ska se hur det blir nu när det lagt sig nåt dygn, en del av det är förmodligen tillbaka på väggen igen. Frågan är om det som lägger sig igen gör någon skillnad på slutresultatet?
2 svar · 3,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: Min fru har ju då gått och blivit vansinnig förälskad i en tapet från Mairo som heter Blomma (i färgställningen vit bakgrund och svart tryck). Den är designad av Karin Mannerstål och ser ut så här: [bild] Problemet är att hon inte hittar den någonstans och de som säljer tapeter här i Umeå har inte hört talas om Mairo. Hon har ringt Mairo och de tillverkar inte tapeten längre och
0 svar · 5,9k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: En bit faner som limmas på doslocket?
6 svar · 11,1k läst
·
pacman42
pacman42: Hej. Det slutade med för mörk färg varje gång, trots avläsning av färgprover hemifrån och målning av den färgslatt jag hade kvar. Till slut tog jag den för mörka färgen och blandade själv med vitt till dess att det blev näst intill identiskt. Fick måla och blanda några gånger innan det blev bra, men det gick fortare än att blanda hemma än i färgaffären i alla fall...
2 svar · 3,0k läst
U
Ulf_RTCW: Än är det bara garaget som är bytt panel och målat, men visst, det är ett experiment för se om vi ska göra likadant när vi byter panel på huset. Inga vettiga bilder dock, tyvärr. Jag hittade många recept på nätet, men de skilde sig en del, så jag gjorde ett eget recept som verkade vettigt. Min tanke var att skriva upp precis hur jag gjorde så jag kunde upprepa det om det blev bra!
3 svar · 10,9k läst
Stefan N
Stefan N: Slipa ner och sen bara köra.
2 svar · 3,4k läst
·
_bystrom_
_bystrom_: Rent generellt täcker vitt rätt dåligt, men 3 strykningar borde som sagt ändå täcka.
3 svar · 4,3k läst
·
H
herge: Kanon, tack för svaren!
4 svar · 9,6k läst
·
H
Helioz: [citat] Javisst det tål den, radiatorfärgen skall klara kondens samt våttorkning.
7 svar · 2,3k läst
K
katten12: Behöver jag då bara spckla ojämheterna eller måste jag täcka hela väggen med spackel?
2 svar · 909 läst
raveper
raveper: Ingen aning, men sätta väv är superenkelt att göra själv.
1 svar · 2,0k läst
pelpet
pelpet: Precis, en bra grundfärg under. I vårt hus slarvade förre ägaren med detta när fönsterblecken målades och de är måttligt snygga nu.
2 svar · 2,6k läst
F
frippes: Har en ganska mörk panel som varit klarlackad men där jag försökt att lacka den vit. Slipade med sandpapper, tvättade med målartvätt och la ett lager med häftgrund. Såg på häftgrunden att det på vissa ställen kommit igenom röda punkter, ser nästan ut som om det droppat ovanifrån på färgen. Finns inga spik eller skrivskallar på de områdena. Trodde det bara var något slabb men
0 svar · 1,8k läst
M
Mathias Ågren: Tack för alla svar! Vi är lite inne på en ljus, förmodligen diskret, randig tapet och behålla det vitmålade. Vi har även tänkt tanken att måla alt. tapetsera ljust. Din gröna var fin Steffeb!
8 svar · 3,2k läst
·
P
Patrik_N: Har ett trallgolv som tidigare varit målat (okänd färg, förra ägaren). Skrapade trärent och började måla vitt, två strykningar. Sen ändrade vi oss... Fixade då (efter 1mån) ny kulör av samma färgtyp (Jotun Drygolin) och målade två strykningar för att få 100% täckning. Nu, när det t.ex regnar så ser man ljusa fläckar som försvinner en kvart efter man torkat med en handduk.
0 svar · 1,8k läst
·
eddie_bergh
eddie_bergh: Ska han sitta o vänta på en stol kan du lika gärna be han diska eller klippa gräset undertiden han väntar :)
14 svar · 13,5k läst
O
Orqvist8: Vad ska du måla och med vad för färg ?
1 svar · 1,7k läst
O
Orqvist8: Hade samma problem väggar och lister 0500-n, dörrar 0502-y och måste säga att det såg förjävligt ut! Standardkulören för alla tillverkare är 0502-y så jag fick beställa dörrar 0500 dessvärre så är det betydligt dyrare! Ca 2000kr!!
5 svar · 4,3k läst
T
tombe691: det finns fortfarande prickar kvar som är svårt att få bort så alla idéer är välkomna, förklara gärna skillnaden ytterligare. Varför tar plasten skada av nagellacksborttagaren men inte lika mycket av t-röd, och vad är det som löser färg men inte plast? Inser att det handlar om kemi och de kunskaper jag aldrig tog till mig. Kolväten o alkaner o sånt?
4 svar · 3,7k läst
T
tg83: Vi har ett hus med reviderad puts fasad, som tidigare ägare målat med akrylatfärg. Den har senaste året släppt väldigt mycket i flagor, bara några år efter förra målningen. Vi har nu fått råd att måla om med silikatfärg. Nu till min fråga. Vi har isblästrat huset, men har inte fått bort all gammal färg. På vissa ställen sitter färgen väldigt bra o andra ställen gick det
0 svar · 4,0k läst
H
Henri: Jag lämnade 11 st innerdörrer för sprutlackering i Göteborg och betalade 710:- för dörr med tapet på en sida och 610:- för orörda. Perfekt resultat till en kostnad av 6.800:-. Värt varenda krona.
23 svar · 15,7k läst
·
buspojken
buspojken: 2 veckor låter väl rimligt för ett hus? 2 man cirkus 350 kr/Tim blir ju 56000 minus rot, bara gissar här men de låter väl rimligt ? Plus färg och material då, som ställning osv
4 svar · 5,9k läst
V
Vanagon: Är det limfärg? Är ett jäkla jobb och skrapa ner färg, tvätta bort limfärg, grunda, spackla och måla. Gjorde det nyss i vardagsrummet på 23 kvadrat...
7 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.