Hej,

behöver hjälp och tips.
Ska måla några rum vit på befintlig tapet.
Har gjort som så att jag tagit bort tapetskarvarna med rakblad och spacklat över dessa.
Slipade bra (i mitt tycke) men nu efter att målat en gång med grundfärg och sedan en gång med vanlig väggfärg ser jag att skarvarna jag spacklat lyser igenom samt bucklar ut. Tiden som gått är tre timmar (övermålningsbar efter tre timmar).

Kan det gå till sig och bli bra om vi målar ett varv till eller vad bör jag göra i detta läge?
Kan man slipa nu på det redan målade spacklade skarvarna?
Är det bredspackling av hela väggarna som gäller? puuuh :(

Att få till spacklingen bra är en konst, som jag själv ännu inte behärskar till 100.
Men det jag lärt mig är att man ska slipa, spackla, slipa, spackla.. därefter måla med en billig matt vit färg, så man enklare ser om man behöver spackla ytterligare.
Man ska sedan slipa ner den matta färgen, för att sedan lägga väggfärgen.

Så har jag lyckats få riktigt bra resultat iaf.

• Gilla
Jonpa
  • Laddar…
Rödgul skrev:
Hej,

behöver hjälp och tips.
Ska måla några rum vit på befintlig tapet.
Har gjort som så att jag tagit bort tapetskarvarna med rakblad och spacklat över dessa.
Slipade bra (i mitt tycke) men nu efter att målat en gång med grundfärg och sedan en gång med vanlig väggfärg ser jag att skarvarna jag spacklat lyser igenom samt bucklar ut. Tiden som gått är tre timmar (övermålningsbar efter tre timmar).

Kan det gå till sig och bli bra om vi målar ett varv till eller vad bör jag göra i detta läge?
Kan man slipa nu på det redan målade spacklade skarvarna?
Är det bredspackling av hela väggarna som gäller? puuuh :(
Har du haft någon form av slipkloss när du slipar ?
Om du inte har haft det , prova med en , om du haft en , testa med en som är längre (bredare) så kanske det blir bra.
Jag garanterar inget.:p

Kanske kan det vara så enkelt att jag använt för grovt slippapper? Börjar inbilla mig det.
Nu när jag grundmålat samt målat en gång med matt färg kan jag slipa bort det och måla på nytt eller är färgen för svår att tränga igenom?

Grovslipar alltså där jag spacklat över listerna för att sedan finslipa och måla väggarna på nytt.
Kanske funkar? Vad tror ni?

Testa så får du se om du lyckas få till det så du blir nöjd. :)

• Gilla
Jiggen-
  • Laddar…
Ska jag skrapa bort färgen först med någon form av rakblad? Det är väldigt svårt att slipa med sandpapper på den nymålade ytan.

• Gilla
Vårtimer
  • Laddar…
Rödgul skrev:
Ska jag skrapa bort färgen först med någon form av rakblad? Det är väldigt svårt att slipa med sandpapper på den nymålade ytan.
Tycker inte det ska behövas. Spackla bredare så syns det mindre.

Färgen är möjligen övermålningsbar efter tre timmar, men underlaget (tapet och spackel) har antagligen inte torkat helt (färgen stänger ju in fukten där).

Spelar ingen roll hur proffsig man är på att spackla och slipa, på grund av annorlunda textur kommer spacklet alltid att synas i vissa vinklar om man inte bredspacklar eller sätter på renoveringsväv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.