Vårt nybyggda "magasinhus" i utkanten av ett nybyggt område med berg och tallskog på tomten ska målas i en kulör som passar både mot områdes övriga hysteri på vitt, och vår lite mer laduaktiga stil. Hade vi inte blivit tvingade till "rött takmaterial" (bygglovskrav i området) utan haft vårt tänkta naturellt ljusa plåttak hade vi nog kört på svart slamfärg på huvudhuset.

Nu blir uthuset (med asfaltstak) och växthuset (som sitter fast på huset) svartslammat istället och letar därför efter nån kulör som passar både till vårt tegelröda tak och uthuset och växthusets matta svärta.
Bilder på färgkombinationer i denna härad mottages hjärtligast.

Spontant känns en matt svartbruten vit att passa, men hur matchar den bra mot slamfärg? Kan linoljefärg vara något? I Folksams färgtest känns matt som mer angripet?

Okej, denna då: Ska mat ha gulbruten vit eller svartbruten vit till svart slamfärg?

Diskussion med mig själv. :) Men kanske är täcklasyr the shit. Får mer av trät att synas igenom. Men lär ju återigen bli mer påväxt. Precis som slamfärgen. Men den är ju svart innan :D

Hej Davidw, hoppas det är OK att avbryta din interna diskussion ;)

Rent spontant skulle jag säga att du målar alla byggnader i samma stuk - det blir lätt att hålla reda på färgtyp / kulör och så knyter du ihop miljön. Det är relativt billigt med slamfärg och det låter som ett snyggt val till ett "magasinhus".

Vad är "matt svartbruten vit"? Om man blandar till en svart kulör så går det inte att utgå från en vit färgbas :rolleyes:

Täcklasyr är oftast i glanstalet 20 - 40, dvs. halvblank, och därmed betydligt mindre känslig för påväxt än en helmatt slamfärg. Kan dessutom tvättas.Täcklasyr är liksom slamfärg hyfast lätt att underhålla och har helt OK livslängd.

ullberg
Jag gissar TS med "svartbruten vit" avser en i princip vit kulör men där brytningen går i den neutrala gråskalan, dvs. typ s 1500-N ("svartbruten vit") kontra exv. s 1002-y el. s 1005-y ("gulbruten vit" som också nämnts).

Personligen skulle jag nog köra på neutralt grå eller om man tycker det är för kallt en mycket svag gulton (xx02-y, gärna med lite mer svärta), allt annat blir i mina ögon en smutsig gul kulör än en gultonad grå kulör.

/U

Precis.

Med "matt svartbruten vit" menar jag alltså en vit kulör som är svartbruten, alltså svagt svagt sotad.

Vi har nu målat huset i emulsion-grundfärg vit och det känns bra. Ska testa sätta upp lite svarta detaljer och nått slamfärgat bredvid innan vi går på slutliga färgvalet, men det känns som den svartbrutna vita kommer bli fin till det svarta.

Dock lite osäker på om vi ska gå på plastfärg (matt) eller bara täcklasyr. Gillar det som det är nu, när
Man fortfarande ser rätt mycket av strukturen och det inte känns som en tjock hinna över trät.

ullberg skrev:
Personligen skulle jag nog köra på neutralt grå eller om man tycker det är för kallt en mycket svag gulton (xx02-y, gärna med lite mer svärta), allt annat blir i mina ögon en smutsig gul kulör än en gultonad grå kulör.
/U
Låter som du kan detta Ullberg. Har nämligen haft exakt samma tanke – kanske aningens gult i också – men vet inte vad aningens är (02?) och samtidigt orolig att förlora den neutrala gråtonen som finns nu och som verkar passa mattsvart väl.

Måste alla topplager läggas på två gånger? Just nu har jag en rejäl grundning: fabriksgrundning + fluggers 91 Aqua ett lager.

Skulle gärna se att jag kunde klara mig på bara ett lager till. Och ja, jag har min skepsis mot plastlagret som färgaffären vill lägga på.

ullberg
Davidw skrev:
Låter som du kan detta Ullberg. Har nämligen haft exakt samma tanke – kanske aningens gult i också – men vet inte vad aningens är (02?) och samtidigt orolig att förlora den neutrala gråtonen som finns nu och som verkar passa mattsvart väl.
"Kan" som i att vara expert är jag inte, men jag har ett förflutet som färgnasare, därmed inte sagt att jag har bra smak vad det gäller kulörer ;)

om du är orolig att förlora den neutrala gråtonen ska du nog inte gå upp längre än xx02-y, redan den inbladningen gör ganska stor skillnad, speciellt vid låg svärta (säg upp till s 1502-y). Om du vill ha neutral färgton kan man ju också säga att du ju kanske ska hålla sig i den helt neutrala skalan (xx00-n), även om dessa ibland känns lite kalla, nästan dragning åt blått, vilket man kan hjälpa upp med 02-y, bästa är nog att köpa provburk och testa (i fallet utomhusfärg skulle jag nog måla på en skiva och hålla upp bredvid huset).

Har du kolla olika färgsättningsförslag från leverantörerna, jag tycker ofta de ger bra förslag. Kanske har de något där huvudfärgen är i en väldigt svag grå.

/U

ullberg
Davidw skrev:
Måste alla topplager läggas på två gånger? Just nu har jag en rejäl grundning: fabriksgrundning + fluggers 91 Aqua ett lager.

Skulle gärna se att jag kunde klara mig på bara ett lager till. Och ja, jag har min skepsis mot plastlagret som färgaffären vill lägga på.
De jag sett vill ha två lager färdigstrykningsfärg, och då det är utomhus brukar man ha igen arbetet i form av längre underhållsintervall, så jag tycker du ska dra båda varven nu när du kanske har ställning eller åtminstone verktyg framme.

Jag sålde aldrig flügger men vad jag vet är alla utomhusfärger numer i systemmålning, dvs. då du redan börjat med flügger ska du hålla dig till den (eller de) toppfärg(er) som hör ihop med din grund. Det kommer givetvis att fästa med något annat, men de är faktiskt optimerade mot varandra så det blir bättre (håller längre) om man följer systemet.

ullberg
Just det, även jag är ett fan av täcklasyr, men allra längst underhåll får man nog med moderna akrylatfärger, så det är väl vad man prioriterar. Jag tycker dock att dina tankar om att efterlikna strukturen hos slamfärg (behålla mycket trästruktur) är vettiga, jag tycker i alla fall likadant.

/U

Jag inte välja plastfärgen för att det har längst underhållningsintervall, utan jag vill måla med den färg jag tycker det är snyggast och skadar trät minst från fukt (över 60år typ).

Två lager täckfärg kommer väl ta bort mycket av strukturen? Och om jag ändå väljer en tokmatt plastfärg så lär den ju inte hållas från påväxt så länge ändå?

Helst skulle jag nog vilja lägga nån tunn oplastig färg :D

Fasaden just nu.
ImageUploadedByByggahus.se1377168484.837235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Davidw skrev:
Jag inte välja plastfärgen för att det har längst underhållningsintervall, utan jag vill måla med den färg jag tycker det är snyggast och skadar trät minst från fukt (över 60år typ).

Två lager täckfärg kommer väl ta bort mycket av strukturen? Och om jag ändå väljer en tokmatt plastfärg så lär den ju inte hållas från påväxt så länge ändå?

Helst skulle jag nog vilja lägga nån tunn oplastig färg :D
Du tvättar väl bilen ibland va? Även huset behöver tvättas då och då. Kör du med täcklasyr om du tycker det är snyggast. Tvätta av huset nästa år, eller bara en sida så tar du en annan nästa år så kommer färgen hålla länge.

lukewalker skrev:
Du tvättar väl bilen ibland va? Även huset behöver tvättas då och då. Kör du med täcklasyr om du tycker det är snyggast. Tvätta av huset nästa år, eller bara en sida så tar du en annan nästa år så kommer färgen hålla länge.
Så tänker jag med! Och bra angreppssätt med en sida per år. Hittills har vi kört målningen så. En ny dag, en by sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.