Hei,

Er det noen her som kan anbefale en meget diffusjonsåpen malingn for innendørs treverk?

Jeg har foreløpig fått tips om silikamaling, men er litt usikker på om denne er den beste på tre. Andre har foreslått linoljemaling, men jeg er redd at denne blir for tett.

Vi er opptatte av å kunne utnytte tømmeret sine fuktbufferende egenskaper for å beholde et godt inneklima. Jeg holder derfor på å undersøke hvilken maling som er tilstrekkelig diffusjonsåpen slik at vi ikke "lukker" de tømmerveggene vi må male på nytt.

En helt diffusionsöppen färg (kalkfärg, slamfärg, silikat) har inte tillräckligt med bindemedel för att binda pigmentet varvid väggen kommer krita. Detta är ofta väldigt opraktiskt i inomhusmiljö dels för att man får pigment på sig om man vidrör väggen och därför att den blir omöjlig att rengöra. En modern vattenburen akrylat- eller alkydfärg är mycket diffusionsöppen samtidigt som den binder pigmentet och är möjlig att rengöra. Färglagrets tjocklek styr direkt hur diffusionsöppen färgen är välj därför en helmatt lasyr för att maximera fuktvandringen.

En akrylmaling vil altså være mer diffusjonsåpen enn linoljemaling? Det hadde jeg ikke gjettet.

Inte mer än en slamfärg (falurödfärg) men en matt vattenburen akrylatlasyr är mer diffusionsöppen än en högblank linoljefärg. Vattenburna färger torkar genom att vattnet övergår i gasform vilket bidrar till att göra färgen mer diffusionsöppen jämfört med en oljeburen färg som torkar genom att oljan sugs in i träet vilket täpper igen porerna.

Nå har jeg også fått tips om at linoljemaling kan blandes ut med mellom 10 og 20 prosent vann for å gjøre den mer åpen. Vi går nok for den løsningen.

hmmm... interessant. Det var overraskende lite ångmostånd i silikatfärg, eller leser jeg tabellen feil?

Arnarn skrev:
hmmm... interessant. Det var overraskende lite ångmostånd i silikatfärg, eller leser jeg tabellen feil?
Stämmer bra, mineraliska färger som silikatfärg och kalkfärg är bland de mest diffusionsöppna, alltså med lägst ångmotstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.