2 788 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kan man måla när det fortfarande är kondens på huset?
Vi har lejt iväg målandet av vårat gårdshus till en målarfirma.
Nu har det börjat målat 7:30 och 8 på morgonen fast det bara är 8 grader ute och huset har fullt med kondens på sig.
Hade ju flera som lämnade in offerter och om jag inte minns fel nämde även denna målarfirma att skrapa kan de börja med att göra på morgonen men målar får de göra lite senare på dagen då kondensen har försvunnit.
Tror det är två års garanti på jobbet genom något som heter målarmästarna.
Tror ni att det blir något fel nu?
Om det kommer bli sämre pga av kondensen, när i såfall märker man det? Tar det några år eller märks det redan nästa sommar?
De målar med beckers akrylatfärg om det har någon betydelse.
TACK på förhand!
Nu har det börjat målat 7:30 och 8 på morgonen fast det bara är 8 grader ute och huset har fullt med kondens på sig.
Hade ju flera som lämnade in offerter och om jag inte minns fel nämde även denna målarfirma att skrapa kan de börja med att göra på morgonen men målar får de göra lite senare på dagen då kondensen har försvunnit.
Tror det är två års garanti på jobbet genom något som heter målarmästarna.
Tror ni att det blir något fel nu?
Om det kommer bli sämre pga av kondensen, när i såfall märker man det? Tar det några år eller märks det redan nästa sommar?
De målar med beckers akrylatfärg om det har någon betydelse.
TACK på förhand!
Jag vet inte hur allvarligt det kan anses vara, men jag har alltid hört att man ska kontrollera att fasaden är torr, gärna med en fuktkvotsmätare t.o.m.
Nu är ju färgen vattenbaserad väl, och då kan man kanske tänka sig fukten på fasaden bara som lite spädning av färgen, som blandas in med penseln ...
Ja vi får se om det finns lite andra forumister som sitter med mer info/åsikter ...
Nu är ju färgen vattenbaserad väl, och då kan man kanske tänka sig fukten på fasaden bara som lite spädning av färgen, som blandas in med penseln ...
Ja vi får se om det finns lite andra forumister som sitter med mer info/åsikter ...
Fuktkvotsmätaren är väl för att kontrollera så träpanelen är torr under ytan. Jag skulle inte måla när det är dagg och skulle sluta så färgen hinner bli dammtorr och övermålningsbar innan det är risk för ny dagg. Är ingen expert i ämnet...
Fick tillbaka en blankett i dag som ska fyllas i och som jag redan har skrivit under. Står att den ska fyllas i för att målarmästarnas garanti ska gälla.
De har skrivit in företagets namn, men de har inte skrivit under.
Känns lite skumt.
Ska be om en underskrift innan fakturan betalas. Det är väl inte så mycket begärt?
De har skrivit in företagets namn, men de har inte skrivit under.
Känns lite skumt.
Ska be om en underskrift innan fakturan betalas. Det är väl inte så mycket begärt?
Klicka här för att svara