Jag vill bara varna för deras linoiljefärg som inte håller måttet. Den tappar färg, kritar, blir flammig. Jag är inte nöjd alls utan har gått över till Ottossons Färgmakeri som är en mycket bättre färg på alla sätt.
Hela mitt hus blev flammigt med Kulturhantverkarnas Linoljefärg och jag blev erbjuden ny färg men jag vägar inte måla om med den. Sä mycket arbete och så kanske det inte blir bättre, Så en stor varning vill jag förmedla.

Annica

• Gilla
ffrreeddrriikk123
  • Laddar…
Hej. 2 inlägg på forumet och båda varnar för Kulturhantverkarna. Känns lite sådär "hämndnaivt"... Kan hålla med om att Ottossons färger är bättre att jobba med men det låter på ditt inlägg här som om färgen var dåligt omrörd. Har jobbat med omrörning i upp till 30-40 minuter för att få pigment lösta i dessa burkar, löser man inte pigmentet så blir resultatet därefter. Till exempel flammigt eller kritande. Helst ser jag till att be om en skakning direkt i butik när jag köper dem. Dessutom kan flammigheten bero på underlaget som målas samt om man målar i omgångar istället för i en strykning (i fler lager). Det som låter illa är att du säger att den tappar färg. Hur menar du då? Över tiden eller att pigmentet ändrar kolör? Nyfiken eftersom jag då och då målar med deras färger, utan att det för den sakens skull är min favoritfärgtillverkare.

Hej. Kulturhantverkarna höll med om att färgen hade lätt att bli flammig så de sa att de ändrat ingredienserna numera. Jag vågar dock inte testa med deras färg igen. Att den tappar färg - jag målade trädgårdsmöbler solgula och efter två år var de nästa vita med en svag gul nyans. Nu har jag målat om dem med Ottossons och det blir ett helt annat resultat, mycket bättre och hållbarare färgnyans.

Linoljefärg kan ju blekas i solljus. Om det inte var två år sedan du målade med Ottossons så är det ju inte möjligt att göra jämförelsen.

Det är väl bra att man kritiserar om det är något som är dåligt. Det är ju inte precis gratis med färg. Vi kör på Allbäcks och är jättenöjda - än så länge ...

Jovisst, men det lät som typiska drag linoljefärger har oavsett märke... Tappar färg (ändrar nyans sommånga pigment kan göra), kritar (som orörd linoljefärg kan göra) eller blir flammig (som förstastrykningar i regel blir)... Tycker inte du det Jugend? Håller förövrigt med om Allbäcks, som helhet det bästa fabrikat jag använt även om jag finner det svårt att jämföra olika färger på olika pigment, om men inte provat samma pigment olika leverantörer såklart...

Vattenburen alkydfärg är annars ett skoj alternativ med låg tendens till kritning, god kulörstabilitet och homogen täckning på 2 strykningar. troll-face-high-resolution.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anders_Roslagen skrev:
Jovisst, men det lät som typiska drag linoljefärger har oavsett märke... Tappar färg (ändrar nyans sommånga pigment kan göra), kritar (som orörd linoljefärg kan göra) eller blir flammig (som förstastrykningar i regel blir)... Tycker inte du det Jugend? Håller förövrigt med om Allbäcks, som helhet det bästa fabrikat jag använt även om jag finner det svårt att jämföra olika färger på olika pigment, om men inte provat samma pigment olika leverantörer såklart...
Jag håller helt med dig. Det är väldigt svårt att jämföra färger.
Personligen så tycker jag när jag läste det som TS beskrev som om det primärt är användarfel. Och det är säkert inte det om de erbjuder ny färg. Men den här flammigheten kan väl också bero på hur mycket olja som trängt in och hur underlaget såg ut. Vad är det för panel som har målats?

Helt klart att underlag kan suga olika och därmed ge varierande resultat.
nemlan: han på bilden har nog målat förmycket med alkydoljor där lösningsmedlet gått åt skallen. Nej skämt och sido, plast är plast och gör sig utmärkt i modernare mijöer. Hållbarheten vs patinan kanske kan diskuteras i evighet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.