Hej

Jag utför just nu målningen på vårt nybyggda hus och har lite struligt i ett av sovrummen. I hela huset finns taklister som jag målat in i takfärg... Jag kör i övrigt vit väggfärg överallt så mötet blir väldigt bra mellan vägg och taklist. Nu har jag dock ett sovrum där jag inte har vit väggfärg, utan grå och här är det pilligt att få till det på frihand. Har gjort några försök men linjen mellan taklist och vägg blir inte helt perfekt... Finns det någon generalregel jag missat som man normalt följer i dessa fall?

Vol

Måla övergången så bra du kan på fri hand. Låt gränsen vara precis där taklisten ansluter mot väggen. När färgen torkat så sätter du maskeringstejp med övre kanten strax under taklisten. Måla sedan lätt med väggfärg över tejpkanten. På så sätt fyller du ut eventuella springor under tejpen. När detta torkat målar du på med takfärg tills du täckt alla spår av väggfärg. Riv sedan bort tejpen och du har en knivskarp övergång.

Spara mot taklisten men håll dig inom 3mm~ och kör latexfog efteråt!

• Gilla
Flurf
  • Laddar…
hoppah skrev:
Spara mot taklisten men håll dig inom 3mm~ och kör latexfog efteråt!
Latexfog ska alltid målas över. Omålad samlar den smuts och gulnar mer eller mindre.

peroande skrev:
Latexfog ska alltid målas över. Omålad samlar den smuts och gulnar mer eller mindre.
Hur många meter latexfog har du dragit?

S
peroande skrev:
jupp. annars blir den ful snabbt

flüggers fog är många nivåer över resten av de jag provat på marknaden, målar aldrig över deras och efter flera år är den fortfarande vit.*

*.läs "vit", majoriteten av alla olika latexfogar gulnar nått så innåth*lvete, fluggers gulnar(vill inte ens kalla det gulna) i stil med s0500n, med andra ord märker du det inte.

Nä nu iaf foga ska göras före taket målas, måla ner ett par cm på väggen med tak färgen sen sparar du med väggfärgen ca 5mm under listen... krisar det gör du som någon föreslog med tape men det ska inte behövas... foga inte nått efter utan att måla över!
Mvh många många mil latexfog!

• Gilla
tony113
  • Laddar…
Gör det som känns bäst, nu har du fått en del olika svar så kör på det som verkar mest vettigt för dig.

Skulle dock vara kul om du vågade prova att köra fluggers fog och inte måla över den, jag kan garantera att du kommer förvånas över denna briljanta(nästan deras enda vettiga) produkt. Du slipper också ditt sparningsbekymmer! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.