18 721 läst ·
8 svar
19k läst
8 svar
Tapetsera fondvägg, hur gör man i hörnen?
Hej!
Dags att fixa till barnrummet med en liten fondvägg.
Rummet består redan av övermålade (med vitt) strukturtapet med någon vävliknande struktur.
(tror dock inte det är väv-tapet, men hur vet man det?) Den målades över för ca. ett år sedan.
Ena väggen ska nu upp en tapet på hade vi tänkt.
Först så finns det väl ett par vägar att gå till väga:
-Riva tapeten, spackla och upp med ny.
-Spackla direkt på den gamla tapeten?
- Använda "återställare"/renoveringstapet, eller vad det nu heter.
Men mitt stora frågetecken är hur man gör i hörnen när det redan sitter en befintlig tapet, hur river man? ser ut som den gamla sitter lite omlott i hörnen.
och om man ska använda återställare, slänger man bara upp dem längs in i hörnet?
Samma gäller om man ska spackla, hur får man det snyggt i hörnen?
Tacksam för svar. Sorry om det blev många frågor i ett.
Tack på förhand.
Dags att fixa till barnrummet med en liten fondvägg.
Rummet består redan av övermålade (med vitt) strukturtapet med någon vävliknande struktur.
(tror dock inte det är väv-tapet, men hur vet man det?) Den målades över för ca. ett år sedan.
Ena väggen ska nu upp en tapet på hade vi tänkt.
Först så finns det väl ett par vägar att gå till väga:
-Riva tapeten, spackla och upp med ny.
-Spackla direkt på den gamla tapeten?
- Använda "återställare"/renoveringstapet, eller vad det nu heter.
Men mitt stora frågetecken är hur man gör i hörnen när det redan sitter en befintlig tapet, hur river man? ser ut som den gamla sitter lite omlott i hörnen.
och om man ska använda återställare, slänger man bara upp dem längs in i hörnet?
Samma gäller om man ska spackla, hur får man det snyggt i hörnen?
Tacksam för svar. Sorry om det blev många frågor i ett.
Tack på förhand.
Det beror helt på hur det ser ut idag. Om den gamla tapeten sitter fast kan du spackla och sätta upp tapeten där på. Om du ska ha de andra väggarna målade är det smart att måla runt hörnet en bit (bakom fondvägen)
Hade ju tänk att lämna de andra väggarna (de med övermålade tapeter) vara kvar.
Dvs min tanke var bara att fixa till den ena som ska bli fond.
Så om tapeten sitter fast ordentligt tror du på att spackla direkt på den gamla?
Förlåt en okunnig men hur gör man för att inte få spackel på de andra väggarna i hörnen? Maskeringstejps?
Så om tapeten sitter fast ordentligt tror du på att spackla direkt på den gamla?
Förlåt en okunnig men hur gör man för att inte få spackel på de andra väggarna i hörnen? Maskeringstejps?
Produkter som diskuteras: "Maskeringstejps"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Riv loss lösa tapetbitar, Slipa, spackla, slipa.johello212 skrev:Hade ju tänk att lämna de andra väggarna (de med övermålade tapeter) vara kvar.
Bättringsmåla med gamla väggfärgen i hörnen
tapetsera och lämna ev någon cm ram vid hörnen
Så man sätter normalt inte fondtapet ända ut i kanten?
Hur river man tapeten snyggt i hörnet? Skära med kniv?
någon med erfarenhet av "återställare"? Eller det är bara att glömma?
Hur river man tapeten snyggt i hörnet? Skära med kniv?
någon med erfarenhet av "återställare"? Eller det är bara att glömma?
Jag brukar ta en masonitskiva som jag har,lägga i mot och skära.johello212 skrev:
Provade för två veckor sedan med renoveringstapet och är missnöjd med resultatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden