14 623 läst ·
12 svar
15k läst
12 svar
Easy Cover som bubblar sig.
Jag tyckte jag skulle vara grundlig och rev ner alla lager tapet så det bara är betongväggen kvar förutom på en vägg där det var ett lager målad tapet på gipsvägg.
Då jag tänkte måla bestämde jag mig för att sätta easy cover. Jag tyckte jag följde tapetseringens gyllne regel, dvs hur mycket lim du än har är det för lite, och kladdade på mängder med lim, men ända har de fastnat dåligt. När jag målade första lagret idag, så bubblade de sig på ett flertal ställen.
Nymålat i skenet av min bygglampa ser det för jävligt ut, så jag åkte därifrån och hoppas på att det inte ser lika illa ut imorgon när färgen torkat och i dagsljus, för just nu känner jag för att riva ner skiten igen...
Kan jag hoppas på att bubblorna går tillbaka något när färgen torkar? Kan jag skära upp bubblorna och försöka limma mer? Spackla?
Just nu önskar jag bara att jag behållit innersta lagret tapet som såg rätt ok ut och målat på den...
Hur borde jag gjort istället? Jag kan inte säga att jag var jättevän med easy cover-tapeten för den var inte så lätt att få upp. Styv och ville bara rulla ihop sig, framför allt den sista biten på rullen.
Jag har ett rum till jag hade tänkt köra easy cover men nu känner jag mig tveksam. Betongväggar som är släta "på utsidan", men med en del små luftgropar. Kan man ha vanligt tapet rakt på? Understa tapetlagret som var en vanlig tapet (dvs ingen strukturtapet), satt direkt på väggen. Lite svårt att se hur det såg ut eftersom det satt ett par lager över. Annars bredspackla? Klarar man som glad amatör att göra det ok? Kan man måla direkt på bredspacklingen?
Hjälp!!
Då jag tänkte måla bestämde jag mig för att sätta easy cover. Jag tyckte jag följde tapetseringens gyllne regel, dvs hur mycket lim du än har är det för lite, och kladdade på mängder med lim, men ända har de fastnat dåligt. När jag målade första lagret idag, så bubblade de sig på ett flertal ställen.
Nymålat i skenet av min bygglampa ser det för jävligt ut, så jag åkte därifrån och hoppas på att det inte ser lika illa ut imorgon när färgen torkat och i dagsljus, för just nu känner jag för att riva ner skiten igen...
Kan jag hoppas på att bubblorna går tillbaka något när färgen torkar? Kan jag skära upp bubblorna och försöka limma mer? Spackla?
Just nu önskar jag bara att jag behållit innersta lagret tapet som såg rätt ok ut och målat på den...
Hur borde jag gjort istället? Jag kan inte säga att jag var jättevän med easy cover-tapeten för den var inte så lätt att få upp. Styv och ville bara rulla ihop sig, framför allt den sista biten på rullen.
Jag har ett rum till jag hade tänkt köra easy cover men nu känner jag mig tveksam. Betongväggar som är släta "på utsidan", men med en del små luftgropar. Kan man ha vanligt tapet rakt på? Understa tapetlagret som var en vanlig tapet (dvs ingen strukturtapet), satt direkt på väggen. Lite svårt att se hur det såg ut eftersom det satt ett par lager över. Annars bredspackla? Klarar man som glad amatör att göra det ok? Kan man måla direkt på bredspacklingen?
Hjälp!!
Jag håller på med min tredje lägenhet för tillfället. Jag har i alla lgh helt tagit bort tapeterna och bredspacklat. Sedan målat direkt på spacklet. Har gått hur bra som helst. Tycker det är en onödig kostnad med easy cover och allt vad de heter. Är väggen någorlunda slät räcker det kanske att bara spackla igen luftgroparna. Men, har du råbetongen framme är jag lite tveksam om du kan måla direkt på den med vattenburen färg. Kanske måste du gå på med en oljefärg innan, som man gör i tak. Tunna ut den med 10% lacknafta. Men, färghandlaren kan ge ett bättre svar på detta.
Jag använde vävlim, det var kanske en av anledningarna. Bubblorna har dock dragit sig tillbaka när färgen torkade, men jag funderar ändå på att riva ner allt igen.
Strukturen är verkligen inte snygg och väggarna ser mer ojämna ut än när jag började. När jag jämför med min målade vanliga tapet i min nuvarande lägenhet så är den tusen gånger snyggare.
Jag provade att tapetsera en liten bit vanlig tapet direkt på betongen på en halvriven hallvägg och en bit easy cover med en bit av samma tapet på. Tapetbiten direkt på betongen (med håligheter) ser bra ut, på easycovern ärvde tapeten easycovern fula struktur. De fyra rullar renoveringstapet jag har kvar och hade tänkt använda i vardagsrummet tänker jag lämna tillbaka.
Strukturen är verkligen inte snygg och väggarna ser mer ojämna ut än när jag började. När jag jämför med min målade vanliga tapet i min nuvarande lägenhet så är den tusen gånger snyggare.
Jag provade att tapetsera en liten bit vanlig tapet direkt på betongen på en halvriven hallvägg och en bit easy cover med en bit av samma tapet på. Tapetbiten direkt på betongen (med håligheter) ser bra ut, på easycovern ärvde tapeten easycovern fula struktur. De fyra rullar renoveringstapet jag har kvar och hade tänkt använda i vardagsrummet tänker jag lämna tillbaka.
Våtrumslim är väl det som rekommenderas vill jag minnas.
Är det den riktiga, äkta, easy cover från Duro som har glasfiber i sig eller är det någon av alla de andra varianter som finns? Jag har använt olika, förvisso bara på träunderlag,. men det är stor skillnad i hur de beter sig.
Är det den riktiga, äkta, easy cover från Duro som har glasfiber i sig eller är det någon av alla de andra varianter som finns? Jag har använt olika, förvisso bara på träunderlag,. men det är stor skillnad i hur de beter sig.
Jag har använt byggmax renoveringstapet, antar att det är något liknande easy cover. Inte haft direkt på betong iofs men på putsade väggar och tycker det fungerade väldigt bra. Till deras tapet var det våtrumslim som skulle användas och lagom mycket av det, inga excesser...
Som jag skrev tidigare så är har jag upplevt stor skillnad i de olika varianterna. "Orginalet", Easy Cover från Duro, är armerad med glasfiber vilket gör den styv. En variant från Bauhaus jag använde var också styv men mer som ett pappark. En annan, billigare modell, också från Bauhaus var inte alls lika styv och tog inte upp ojämnheterna lika bra men var mycket mer lättjobbad.
Sen kommer ju den vanliga renoveringstapeten också som bara är en tunn väv som inte tar upp några ojämnheter alls egentligen utan bara är till för att få en snygg yta att måla på ovanpå gips. Sätts ofta i nybyggen.
Sen kommer ju den vanliga renoveringstapeten också som bara är en tunn väv som inte tar upp några ojämnheter alls egentligen utan bara är till för att få en snygg yta att måla på ovanpå gips. Sätts ofta i nybyggen.
Det finns en annan variant också som vi körde med som är helt slät. Minns dock inte vad den hette, men det blev slätt. Är inte säker på att det var en egentlig renoveringstapet heller.. Men det blev bra, körde med vävlim.
Detta var en variant från COOP och jag tror inte det är glasfiber i den, för det var absolut inga problem att tapetsera i t-shirt. Det jag stör mig mest på är att ytan ser ut som halvtaskig frigolit, även efter målning.
TS riv inte ner mer en nödvändigt om du inte är nöjd, sätt upp revoveringsgips 6 mm spackla skarvarna med pappersremsa så blir det utmärkt att måla på. skivorna limmar du med PL 400 eller liknande.
Jag rev ner tapeten. Insåg att jag hade irriterat mig på väggarna för evigt annars. Enda fördelen med skittapeten var att det var extremt enkelt att riva ner den. Tog max en kvart. Inga problem att riva ner hela våder. Det blev kvar lite "fluff" på väggen men det mesta gick bort med en vanlig rotborste och med ett sandpapper lär man få bort resten. Alltså tillbaka på ruta ett.
Hade tänkt försöka mig på bredspackling istället, men ska fundera på renoveringsgipset.
Hade tänkt försöka mig på bredspackling istället, men ska fundera på renoveringsgipset.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
OK, det är som sagt stor skillnad på dem. Den riktiga Easy Cover är nämligen svindyr, runt 4-500 spänn rullen...hejigen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden