12 411 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Panellack och möbellack, skillnad?
Vad är skillnaden egentligen? Möbellacken är oftast rejält dyrare men har den nån orsak till det? Har använt Colorex panellack 15 (via slöjd-detaljer) till diverse saker, senast lackade jag ett bord som ska bli ett fräsbord. Jag ser inte varför man borde pröjsa mer? Den är visst akrylbaserad istället för polyuretanbaserad, är det möjligen skillnaden?
Eller är det allt ett marknadsföringstrick?
Eller är det allt ett marknadsföringstrick?
En polyurentanlack blir bra mycket mer slitstark än en akrylatlack. Därför lämpar den sig bättre på ytor med hårt slitage, såsom tex ett köksbord. Den akrylatlacken som du har är inte en akrylat möbellack utan en panellack, och är tänkt för ytor utan nästan något slitage, ex pärlspont, furupanel.
Tack för det svaret, kan du rekommendera nån billig poyuretanlack? Vattenbaserad skulle jag helst vilja ha. Har läst i engelska forum att vattenbaserad polyuretan golvlack är bra för jiggar och sånt och är gjort för att tåla stryk
Märket ZAR slängs ofta ut som en bra PU-lack, så nu gör jag samma sak (även om jag personligen inte har någon erfarenhet av den). Till bordsytor och annat brukar jag själv handla golv- / parkettlack. Oftast är de en kombination av akrylat och polyuretan. Kan bli lite vitflammigt om man lämnar något fuktigt på ytan utan att torka av, men det torkar alltid ut till genomskinligt igen.
Vanlig akrylatlack för möbler funkar väl också rätt skapligt, den är i alla fall (eller ska vara) betydligt hårdare än panellack.
Vanlig akrylatlack för möbler funkar väl också rätt skapligt, den är i alla fall (eller ska vara) betydligt hårdare än panellack.
Zar polyurentanlack är en kanonlack. Har använt den ett flertal gånger. Riktigt slitstark, plus att den är torr på typ 2 timmar, dock inte vattenlöslig, men luktar inte så farligt som vissa andra produkter och eftersom det torkar så fort så är det lugnt!
Förr använde man väl polerlack "cellulosalack" till möbler lättare och få bra yta än polerutanlack. Själv använder jag gärna vanlig förnissa och tunnar sista lagret med terpentin för att få en fin yta.
Jag målar mest jiggar och sånt med dessa grejer, saker som ska användas i verkstan alltså. Detta med fernissa är något jag inte har på klart heller, vad är det? Bara en oljefinish?
Jag har kokt linolja jag har använt på några grejer jag ämnade ha inomhus, även funderat på shellack för innemöbler.
Jag har kokt linolja jag har använt på några grejer jag ämnade ha inomhus, även funderat på shellack för innemöbler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden