Byggahus.se

Spackel sprickor

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har bredspacklat en vägg (ett lager) som nu när den torkat är fylld av små sprickor. Behöver jag ta bort det spacklet eller ska jag spackla utanpå det andra lagret?

2. T
    Medlem Nivå 5
    Spackla ovanpå det gamla, har du spacklat för tjockt, använt dålig kvalite på spackel eller varför har det spruckit?

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Vad har du spacklat på?

4. J
    Medlem Nivå 1
    Tretex tror jag det heter. Men frågan är vad gör jag nu!

5. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Hur tjockt har du dragit på?
    Så där brukar det bli om man dra på rejält tjock i någon skrav eller så...

Om det torkar och blir hårt (alltså inte något som bågnar under) så slipa av det lite och spackla ett tunt lager på och se om det blir slätt då.

• Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 1
    På den andra väggen spacklade jag lätt 1 cm och på denna hälften så tjockt ca 5 mm. Jag provar att slipa o dra på ett lager till. Tack :D

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    5 mm per lager är redan det på gränsen... max. 3-4 mm skulle jag råda. 1 cm är på tok för tjockt för ett lager!

Behöver du bygga så mycket så borde du använda gipsputs t.ex. som är enkelt att använda.
    Var försiktig i så fall med gipsputs att du inte lägger för tjockt eftersom den är väldigt, väldigt svår att slipa ner!
    Du kan sen spackla på gipsputsen istället om du tycker den är svår att få helt slät.

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 1
    Ah, fast förra väggen blev super bra.

9. E
    Medlem Nivå 10
    Tretex är organiskt och sväller/krymper i takt med ändringarna i luftfuktigheten.

I detta fall gissar jag att det är fukten i spacklet som fått ytan att svälla. När det sedan har torkat har sprickorna uppstått.

Det ser inte ut att vara så stor yta det handlar om? Riv bort tretexen och sätt dit en gipsskiva istället.

10. C
    Medlem Nivå 14
    precis, sätt gips istället

11. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Tretex är ju det sämsta skit som finns för detta, skulle inte lagt ner en minut till på det utan att gipsa först.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 5
    Spacklar man en hel cm tjockt så spricker vanligt spackel oberoende av underlag.

Hur länge har det torkat, det borde behöva torka minst en vecka om du spacklat en hel cm? Om man behöver spackla tjockt så ska man bara lägga 2-3 mm åt gången.

13. J
    Medlem Nivå 1
    Möjligt inte tretex men nått liknande skit. Blev ett andra lager efter slipat så imorgon får vi se hur bra eller illa det blivit..
    Tack alla för svar!!

14. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Spacklet kommer att krympa och spricka tills det torkat helt igenom, vilket kan ta flera dagar om man spacklar för tjockt i en omgång. Bättre att lägga många tunna lager (som torkar snabbt). Slipa bara av eventuella toppar mellan spacklingarna.

15. A
    Medlem · Nivå 11
    1 cm, jösses!
    Förutom att resultatet blir värdelöst så blir det ju dyrt, iallafall om man väljer ett spackel av bra kvalitet.

I all välmening, läs på förpackningen nästa gång, det som står där är inte taget ur luften.

• Laddar…