Hej -- vi behöver dränera vårt suterränghus, och på en av sidorna finns en balkong, c:a 2 x 6 m och runt 1,5 m över jord, i höjd med ovanvåningen. Den behöver på något sätt temporärt flyttas för att gräva för dräneringen (den sitter inte ihop med huset, utan är fristående, om än precis intill huset).

Saken är den att den är helt i betong, med 8 betongpelare och betongblock ovanpå (som betongbjälklag). Inte helt lätt att hantera med andra ord, antar jag. Egentligen är det helt onödigt med en så närmast bombsäker konstruktion, och jag funderade på att antingen bara behålla pelarna och bygga själva "plattan" med träbjälkar, eller att bygga en helt ny i enbart trä.

Men, huset är putsat grått och en balkong i betong harmoniserar väldigt bra med huset (och det tror jag inte att en balkong i trä skulle göra på samma sätt).

Fråga: finns det någon sorts färg, som går att måla på trä, som åtminstone på litet håll ser ut som betong i strukturen? Eller möjligen någon sorts skivor som går att montera utan på trä, som återigen ser ut som betong? Eller andra bra tips?

/Tobias

Finns inte riktigt någon effektfärg med betongimitation för utomhusbruk, men det går ju fortfarande att dekorationsmåla med vanliga husfärger. Du kan också bara måla träet i en liknande grå ton; vet man inte om det så kommer det garanterat inte att sticka ut på håll.

Om du verkligen vill ha betongyta så tror jag att du är inne på rätt spår med någon slags skivbeklädnad (som går att putsa på).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.