Hej, är igång och ska måla södersidan på huset och då jag skrapar får jag fram en del gråträ verkar det som. Innebär detta foderbyte eller räcker det att skrapa hårt som jag gjort på bilderna innan jag grundar och målar? Hur kan det bli gråträ under färgen? Tips mottages gärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mig veterligt uppkommer grånat trä endast av en sak. Att det är utomhus och obehandlat. Det brukar ta något år innan det blir synligt gråträ.
Precis som SBH skriver så kan det ju varit grånat redan när man satte upp det.
Grundfärg eller inte har inget med det att göra.
Hur som helst. Om färgen har suttit bra ända sedan -91 och fortfarande sitter bra bortsett från det du skrapar bort, så är det väl knappast något problem? Eftersom du har såpass mkt rent trä så bör du grundmåla först. (Följa din färgfabrikants rekommendationer.)
Precis som SBH skriver så kan det ju varit grånat redan när man satte upp det.
Grundfärg eller inte har inget med det att göra.
Hur som helst. Om färgen har suttit bra ända sedan -91 och fortfarande sitter bra bortsett från det du skrapar bort, så är det väl knappast något problem? Eftersom du har såpass mkt rent trä så bör du grundmåla först. (Följa din färgfabrikants rekommendationer.)
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Hade gjort enligt anvisning för det färgsystem du väljer.
T.ex. grundolja och färdigstrykning eller om det rekommenderas en strykning med grundfärg mellan grundolja och färdigfärg. Men som sagt, ska utföras enligt vald färg.
T.ex. grundolja och färdigstrykning eller om det rekommenderas en strykning med grundfärg mellan grundolja och färdigfärg. Men som sagt, ska utföras enligt vald färg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden