Vårt hus har i dag vitaktig (smutsvit) mexisten och svartlaserad panel, vi har efter många om och men bestämt oss för att måla panelen vit istället.

Har kikat på olika kulörer men det är en hel djungel! Vill absolut inte ha en gul ton då de flesta väggar inne är målade med s 0500-n. Men samtidigt badar huset i sol utan skugga hela dagen och jag vill inte sitta på altanen och bli bländad.

Hade tänkt mig s 1002-y men hur mycket gult är det i den? Då panelen i dag är svart finns det kanske en risk att den av sig själv för att den vita färgen gulnar? Målar med täcklasyr.

Frågan om hur gul ...02-Y är har varit upp många gånger innan. Min erfarenhet gäller Flugger vars recept skiljer märkbart mellan de båda NCS-serierna "S" eller inte. Den äldre är vitare hos dom, men det kan säkert skilja något mellan fabrikat.

Personligen skulle jag aldrig våga försöka hitta en vit färg som precis matchar mexiteglet. Hur du än gör kommer dom på stora ytor att visa sina små skillnader och "dra" i varandra.

Sen kan jag förstå att svart panel är tråkigt.
Det finns ett mellanting! Utanför mitt fönster, här i skrivande stund, är grannens vita mexi-hus med grå panel. Riktigt snyggt faktiskt. Då ska det vara grå utan för mycket blått i. Annars förstärks det smutsgula.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.