2 413 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Limträbalk som skiva till utekök - behandling?
Hej!
Bygger ett utekök. Har efter visst funderande bestämt mig för att använda limträbalk som arbetsskiva ovanpå. (42*180 som jag limmar ihop 3 i bredd).
Vad är lämpligt som behandling? Vill ha i ljus kulör, resten av köket är svart. Kommer inte ha mat direkt på skivan så kvittar ur det perspektivet.
Kommer lyfta in bänken på vintern.
Tacksam för förslag...
Bygger ett utekök. Har efter visst funderande bestämt mig för att använda limträbalk som arbetsskiva ovanpå. (42*180 som jag limmar ihop 3 i bredd).
Vad är lämpligt som behandling? Vill ha i ljus kulör, resten av köket är svart. Kommer inte ha mat direkt på skivan så kvittar ur det perspektivet.
Kommer lyfta in bänken på vintern.
Tacksam för förslag...
Var in en sväng i färgaffären. Han föreslog Osmo hårdvaxolja. Men den är ju avsedd för inomhusbruk..? Då trodde han i o f s att jag skulle ha mat direkt på bänken antar jag...
Känns som att vanlig färg går bort liksom olika lacker. Lasyr, bets eller olja?
Känns som att vanlig färg går bort liksom olika lacker. Lasyr, bets eller olja?
Det lär blir rätt bra underhåll på skivan hursom, så om den ska målas skulle jag köra med fönsterfärg eller naftaburen lackfärg. Grundfärg känns som ett bra val i och med att det kan komma att bli fukt liggandes på skivan, men jag skulle nog skippa det och bara gå på med 2-3 svängar färg istället.
Klicka här för att svara