K
Halloj,

Idag har jag (eller iaf, försökt!) måla om en radiator. Ytorna är nermattade och målartvättade, efter målartvätten torkades den sedan av med vatten nogrannt för att få bort rester från målartvätten. Dom få metallrena ytor som fanns grundades med en häftgrund för metall.
Slutstrykningen gjordes med Nordsjö Original elementfärg.

So far so good, och underarbetet är välgjort.

Men efter 1 timme så hade hela slutstrykningen krackelerat precis överallt och färgen flagnar /flyger av när jag drar med en nagel över. Jag målat ett gäng element i mina dagar och jag har aldrig sett något liknande tidigare.

Min spontana tanke är att det tidigare är målat med Hammerite, dvs en silikonbaserad metallfärg, som gör det omöjligt för mig att måla med något annat.
Men jag är ju inte säker på min sak, och jag vill ju inte stryka på Hammerite, om jag verkligen inte måste.

Finns det något bra/enkelt knep för att veta om det är just silikonbaserad färg på elementen idag?

Att hänga av elementen och blästra/måla om är tyvärr inget alternativ.
Det är gamla Lenhovda radiatorer som jag inte vill byta ut heller för den delen.

Redigerat:
det är inte mellan grundfärgen och elementfärgen det reagerar då? Jag grundar aldrig när jag målar med elementfärg.

KjellTimell skrev:
Finns det något bra/enkelt knep för att veta om det är just silikonbaserad färg på elementen idag?
Bästa testet är att provmåla, och det har du redan gjort! Låter mycket riktigt som att det ligger någon hammarlack eller dylikt med silikontillsats i botten. Kan vara värt att testa med en lösningsmedelsburen häftgrund. Zinsser kanske har något vettigt?

skulle det vara hammarlack i botten så skulle även grundfärgen resa sig.........

K
Grundfärg/häftgrund är endast använd på några få metallrena ytor, det krackelerar där med, men ibte lika mycket.. men det är väl en tidsfråga. Mest krackeleringar är således där elementfärg är struken direkt på gamla färgen, med bra förarbete.
Skall kolla efter någon annan grund, med enl. Hammerites hemsida är färgen inte övermålningsbar med annan typ av färg. :/

fast det borde väl synas om det är hammarlack?

K
Hur då? För att ytan är "hammrad"? Den behöver inte vara det, finns olika finnish att välja på, iaf med hammerite.

Min yta är matt och slät.

K
En uppföljning på detta;
- Ringde Nordsjö och dom ville provmåla färgen så jag lämnade burken till dom och inte helt otippat var det inget fel på färgen.
- Fick tipset att pröva T-röd så att allt fett verkligen försvinner och det hjälpte inte.
- Prövade även vanlig snickerifärg och den höll mycket bättre, men krackelerar lite smått den med.
- Prövade större yta med häftgrund och den krackelerade INTE, sedan prövade jag att måla på elementfärg på den större yta med häftgrund och den krackelerade, dock inte lika mycket som när jag målade direkt på elementet.

Enligt killen i affärn så borde färgen ha runnit av elementet om det var hammerite/hammarlack redan vid appliceringen och inte flyta ut fint och krackelera efter ett par timmar. Fler tips hade dom inte.

Är färgen som sitter sen tidigare seg?

K
Beror på hur man definerar seg? När man slipar den så luktar det, kan dock inte beskriva lukten. Kanske är en linoljefärg i botten?
Har gjort rent med T-röd och ruggat upp ordentligt utan bättre resultat.

Kan det var linoljefärg som ställer till det?

Luktar det bränt eller lite syrligt?

K
Hmm, skulle nog säga att det är mer sött med lite inslag av syrligt.
När jag slipar blir det fint damm, men slippappret sätter igen rätt fort och det blir hårda ansamlingar av damm, som nästan härdar i pappret.

Ringt till allehanda färgbutiker och teknisk support men ingen har vart med om detta förut.
Fick tips av en forummedlem som haft samma problem att köra sprayburk, var ner till lokala Colorama och dom rekommenderade samma sak. Så jag köpte en burk "Plasti Kote - Matt Super", en mattvit universalspray.
Har dock inte sprayat något ännu då det måste täckas in ordentlgt, sen är jag kluven om man kan måla över spray med vanlig elementfärg senare, eller om man målat in sig i ett hörn, precis som en hammarlack.

Hade en idé om att köra Alkydoljegrund osen elementfärg på det, men färghandlaren menade på att alkyden kommer gulna och det kommer lysa igenom elementfärgen också, tyker det låter galet?

Det framgår ingenstans hur gammalt elementet är? Jättegammalt och ommålat tio ggr eller nåt skapligt nytt som snudd på är fabriksmålat?

K
Lenhovda REX, sektionsradiator från 1955, ser bara ut att vara målad 1 gång, dvs originafärgen som är penselmålad.

Jag lämnade in mina gamla sektions-radiatoter på blästring och lackering. Blev perfekta. Kostade 1000 kr styck. Lätt värt det för att slippa allt besvär. Inte det du frågade efter kanske... men...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.