1 453 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Täckmåla själv, eller inte?
Hej,
Anlitar entreprenör för att inreda vindsutrymme.
Innertak (snedtak) + kattv. vägg = omkr 100 m2, gips.
Entrep. slipar gipsskivorna.
#1. Jag grund- och täckmålar själv.
#2. Entrep. grundmålar. Jag täckmålar.
Frågor: Ungefär, vad kan jag spara på att göra #1, själv? #2 , täckmåla själv?
Har inget ROT-avdrag kvar.
Tack!
Anlitar entreprenör för att inreda vindsutrymme.
Innertak (snedtak) + kattv. vägg = omkr 100 m2, gips.
Entrep. slipar gipsskivorna.
#1. Jag grund- och täckmålar själv.
#2. Entrep. grundmålar. Jag täckmålar.
Frågor: Ungefär, vad kan jag spara på att göra #1, själv? #2 , täckmåla själv?
Har inget ROT-avdrag kvar.
Tack!
Det enklaste är väl att du frågar vad entreprenören skulle ta för att göra det, i samband med resten naturligtvis. Då vet du hur mycket du skulle spara. Tänk bara på materialkostnader också, färg, penslar/rollers, tråg och så vidare.
Jag tycker att den som spacklar och slipar bör måla också, lättare att prata om slutresultatet då.
Vad kan det bli effektivt, max12h för tre lager färg på väggar och tak för en målare utan att måla lister och foder?
Med lister och foder (om dom inte är färdigmålade vilket du ska undvika då det inte ser bra ut) tre lager färg ytterliggare 4-8h beroende på hur många dörrar och fönster det är?
Men det är klart om det tar 20hx500=10000:- så tar det ju en stund om man ska amortera/spara ihop pengarna.
Vad kan det bli effektivt, max12h för tre lager färg på väggar och tak för en målare utan att måla lister och foder?
Med lister och foder (om dom inte är färdigmålade vilket du ska undvika då det inte ser bra ut) tre lager färg ytterliggare 4-8h beroende på hur många dörrar och fönster det är?
Men det är klart om det tar 20hx500=10000:- så tar det ju en stund om man ska amortera/spara ihop pengarna.
Om du har låtit en hantverkare göra all behandling fram till slipning av gipsen, tycker jag du ska låta han göra klart. Vid eventuella reklamationer kan du då hävda att han gjort jobbet till 100%. Målar du själv har du godkänt hens underarbete, och kan därför inte ha anmärkningar på dåligt spacklade skarvar o dyl. Den extrakostnaden är inte hög jämfört med om du får gå och göra om allt spacklingsarbete för att du bestämde dig för att måla själv.
Tack för tipset. Taket har en sprick tvärs över hela vardagsrummet och sedan övriga rum så har det börjat flagna lite här och där.
Tror jag skrapar bort och sedan patenterar hela taket med oljefärg så får vi se. Brukar färgen släppa/börja spricka direkt om något är fel eller kan det ta månader?
Tror jag skrapar bort och sedan patenterar hela taket med oljefärg så får vi se. Brukar färgen släppa/börja spricka direkt om något är fel eller kan det ta månader?
Klicka här för att svara