rollade två lager kvistlack och det löste problemet!

När vi ändå pratat om kvist och täckfärg så kan jag rekommendera B-I-N färg. Används av hantverkare då den torkar väldigt snabbt. Har själv måla en lackad furusäng med denna och sedan med vanlig färg. Hantverkaren målade om furutrappan med denna. Enda nackdelen är at den är lite dyrare.

"Idealisk att använda på nytt eller tidigare målat/lackat trä, gipsskivor, porös tapet och träpaneler. B-I-N grundfärg fäster på nästan alla ytor som t.ex blank emaljfärg, klarlack, glas, glaserat kakel, metall, porslin och MDF. Denna månsidiga kvist- och isolerings-grundfärg kan användas över och under alkyd- och vattenburen färg och är perfekt för nykonstruktion, brand- och vattenskador, ombyggnation och renovering.

B-I-N är en shellackbaserad grundfärg och det finns ingenting som förseglar kvistar så bra som shellack. Med sina höga täckkraft och snabba torktid (övermålningsbar efter 45 minuter) färdigställer du furupanel, foder och lister på en halv dag. B-I-N kan dessutom appliceras under fryspunkten.

Andra benämningar på den här typen av färg kan vara spärrgrund, stoppgrund eller spärrvit."

Är det någon som har ett bra tips på hur man enklast "ruggar upp" Jotuns spärrlack före övermålning? Det är ju så himla svårt att slipa den då den kleggar igen slippapperet hela tiden :(

Jotun kvist & spärr

Varför ska du slipa den? Har någon slarvat med underlagsarbetet?

Menar du spärrlacken Anna? Den ska ju slipas lite innan man målar har jag lärt mig.

Det har jag aldrig gjort eller hört talas om att det ska behövas. Du tänker kanske på kvistlack (som ju är klar)? Den behöver ruggas lite innan man målar för att det inte ska bli blanka fläckar, men spärrfärgen (som är vit) målar man ju över hela ytan och inte bara på kvistarna.

Hade varit ett helvete att slipa 60 kvm spontat tak...

Däremot är det MYCKET viktigt att det härdar i 24 timmar innan man målar nästa lager.

Det var en målare som sa det till mig faktiskt, men ja, det kan ju vara fel ändå. Jag har målat en gammal furuspaljé där jag började med spärrgrund, sedan fick jag ju maskera... målade vitt för att inte få krypfärg och sedan en turkos färg... när jag drog bort maskeringen följde mycket av den turkosa färgen med, den hade inte fäst på spärrgrunden, vilket jag trodde berodde på att jag inte slipat så bra i kanterna.

Det vet jag inget om, jag maskerar inte ;-)

Det beror ju en liten aning på vad man målar ...

R
du ska (låsa ) skivorna från trät rgrn olja, det gör du med hjälp av någon typ av träolja efter det kan du måla utan att det blöder igenom

• Gilla
Kongero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.