T
Terese Holmquist: Tack för tipset! Tänkte inte på att vi hade en väggslip. Visserligen ingen giraff men det är ganska lågt i tak så jag nådde ändå. Det var betydligt enklare och roligare än skrapning och slipning med kloss ;)
2 svar · 2,9k läst
·
M
Maarii05: [citat] Absolut ska fixa det sen när jag kommer åt bordet riktigt och det står i köket :)
10 svar · 51,7k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Hahaha...kul där ;) Jodå, det blir remsa också :)
10 svar · 10,7k läst
·
P
petersv: Det är kanske så att när rökningen har pågått under många år så har tjära och annat hunnit vandra längre in i materialen? Efter en brand sanerar man nog så snart som möjligt.
42 svar · 38,1k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Tät beläggning uppe på den och en diffusionsöppen färg under är grejen;-)
7 svar · 2,8k läst
·
N
Nils82: Fälfärgen är bra och lämplig för ett klippbord. Du kan med fördel grunda med biltemas rostskyddsgrund (röd).
2 svar · 2,7k läst
tommib
tommib: Om ni ska fälla in el också skulle jag betrakta det som en total no-brainer att ta ner ytskikten om det alls är möjligt. Jobbet med att spackla/slipa är i stort sett samma i bägge fallen.
7 svar · 1,1k läst
T
twoody: Köp gipsspackel
2 svar · 1,9k läst
R
Ragganof: [citat] Jo, photowall här i norge hade ingen förklaring heller. Löste det igenom att mäta upp färgen och blandade en liten burk som jag fyllde i med.
9 svar · 2,0k läst
L
Liteavvarje: Det är väl utomhus vad jag förstår och syns på bilden ,det trävita ini carporten , bara att lasera som du vill , lasyr är inte så tätt att det stänger in , eller färgen på utsidan
1 svar · 3,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: Dyr spärrgrund är mitt råd. Låt första lagret torka minst 24 timmar innan nästa målning. Klarade mig med två lager i vardagsrummet. I sovrummet där jag använde en billigare spärrgrund behövde jag tre lager. I köket där jag på färgaffärens inrådan körde vanlig grundfärg är det fem lager. De sade tvärsäkert att 30 år gammal panel inte blöder. De hade fel.
2 svar · 4,5k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Bubbligt? Då har troligen använt för lite tapetklister, eventuellt i kombination med sugande underlag.
5 svar · 2,9k läst
Zork
Zork: Har n tipps på var man kan köpa färg på nätet och om det är billigare än de stora byggvaruhusen? Bauhause, byggmax och Coop har inte alltid "yrkesfärger" med optimala egenskaper och täckning. Vad rekomenderar ni för fabrikat och modell till väggar och tak inomhus. Väggfärgen ska brytas och vara avtorkningsbar, gärna med lite struktur typ Alcro Akvalin Accent. Tacksam för tipps!
0 svar · 1,1k läst
A
Andreas12345: Men man vill ju ha golvet helt slätt, inte fullt av synlig ådring? När man målar med alkydfärg har man aldrig problem med fiberresning.
2 svar · 4,0k läst
E
elsamalare: [citat] Hej, vi har målat både utvändigt och invändigt med Allbäcks linoljefärg som inte innehåller några lösningsmedel och är miljöklassad. Vi har bott fem år i vårt hus och har fått måla om i stort sett allt. Fönsterfärgen släppte efter 1 år, den är målad av duktiga målare. All utomhusfärg möglar. Inomhus blir det matt, flammigt och gult. Jag vill verkligen varna för
11 svar · 9,2k läst
X
XenapZ: [citat] Enklare är det naturligtvis, billigare kanske det också är men det är ju ganska kul att kunna säga att man målat det själv. [citat] Jo hade det inte sett så enkelt ut hade jag aldrig get mig in på det :) Finns massor med videos på Youtube med helt okunniga människor som får riktigt lysande resultat i min tycke då, verkar vara mest färgen i sig dom gör jobbet. Därav
5 svar · 17,1k läst
mexitegel
mexitegel: Vad du ska använda för produkter beror på vad tillverkaren föreskriver. Att köra med en primer från ett märke och slutfärg från en annan som kanske inte ens ska ha primer är både onödigt och riskerar att försämra resultatet.I värsta fall så illa att du behöver göra om alltsammans. Om t.e.x du använder Beckers elementfärg V så behövs ingen grundfärg enligt produktbladet.
10 svar · 16,3k läst
·
blackarrow
blackarrow: Sot kan blöda igenom färgen oxå. Efter att ha målat 2 lager vitt på en taklist utan att bli av med missfärgningen, så fick jag måla ett lager spärrgrund, sen blev det fint igen.
16 svar · 10,7k läst
BirgitS
BirgitS: Det står bets på den grå men täckmålad på den svarta så betsad eller laserad bör den ju inte vara. Högblank ser den inte ut att vara. Du bor inte i närheten av någon K-rauta som har den i lager?
3 svar · 3,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Städa hans bil också så bidrar du ännu mer till ert gemensamma och sen kan ni tillsammans ta tag i nästa projekt med två välstädade bilar och en fin trapp.
17 svar · 8,3k läst
S
Stefan1972: Jo så är det nog men stilen som sådan går ju att applicera på allt.....om man vill. Och det är det många som gör.
16 svar · 2,4k läst
L
Liteavvarje: Om du använder lasyr kommer det att så konstigt ut på panelen om den har blivit solbelyst , gulnar olika och kommer att lysa igenom FULT , men med heltäckande färg har det ingen betydelse
9 svar · 6,4k läst
K
kindvall: Det är i bra skick och verkar sitta som berget, men har en tråkig färg. Ombyggnad av badrummet finns i plan, men kanske om ett par år så det är främst en kortsiktig åtgärd.
4 svar · 5,8k läst
L
Liteavvarje: Börja alltid med en skuren skiva i hörn och avsluta samma om möjligt , svårt att spackla upp fabriksfasningen , kant i kant fasas ca 1,5 - 2 cm in från ca halva tjockleken på skivan , inte så noga , det med remsa sätts i spackel under och över , då blir det en puckel normalt , då får du spackla brett , ända upp till 30 cm på varje sida om skarven , det ska bli en lång puckel , och
1 svar · 3,1k läst
A
axmode: [citat] Tack för hjälpen. Något förslag om vad jag ska tänka innan jag fyller på med mer färg?
2 svar · 1,5k läst
·
L
Liteavvarje: Är dom rena från puts , brukar vara lite kvar , men charmigt flammiga om du tar primer så finns risk att det blir en blank yta på stenen , annars någon form ofärgad lasyr som suger in i fogar och sten
1 svar · 2,5k läst
kimf
kimf: [citat] Jo, men är ju så, jag gjorde det för första gången, utan tillräcklig kunskap. Det tog mig 1 timme att täcka in skiten, tror kanske någon som är vanare hade gjort det på halva den tiden. Hade jag haft rätt grejer, och visste vad som krävdes, hade sprutmålningen tagit 5-10 min per lager. Totalt ca 1 timme kanske med lite torktid emellan
25 svar · 13,3k läst
·
V
Villan32: Beroende på hur gamla de är men försök med Tapetgalleriet i Göteborg, de får in de flesta utgångna tapet sortimentet. http://www.tapetgalleriet.com/ Vi hittade tapeter där från utgångna modeller. Lycka till.
1 svar · 2,4k läst
·
R
Ragganof: Ingen bild?
3 svar · 1,0k läst
S
snowjim: [citat] Aha, hörde annars att man skulle använda den fasta men jag kan ge den flytande ett försök :)
6 svar · 9,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.