Byggahus.se

Massa tapetlager ska rivas

1. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Hej!

Vi ska måla och/eller tapetsera om i vårat nya hus (20-tal, med tillägg från 60/70-talet)
    Vad är bästa sättet att få bort tapeterna utan att behöva riva väggmaterialet?
    Ånga?

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 948 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ånga eller att blöta väggarna med tapetklister. Bägge metoderna fungerar.

Om det är många lager är det troligen mer effektivt att riva väggarna, men du vill kanske inte det av någon anledning?

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Som tommib säger , bara ett tillägg , efter rikligt med klister ( kan blandas lite lösare än för tapet ) sedan några rullar gladpack och klä in väggen ,( torkar inte ur utan går in i tapeterna ) gå och sov plocka ned tapeterna dagen därpå

4. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Nja, Jag har sagt till mannen att det vore bäst att ta ner alltihop också med tanke på att vi behöver fräsa in elen (20-talshus) och jag tänker att det lär sitta så många lager gammal tapet att det blir svårt att få ytan snygg..
    Hans mening är att det är onödigt mycket jobb att ta ner allt. Vem av oss har rätt?!

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 877 inlägg

useless

Lök.
    Det beror på hur väggarna är uppbyggda nu och hur ni vill ha dom uppbyggda efteråt.

6. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Vi är inte säkra. Jag tror det är gips, mannen tror på någon trä-board el. Liknande. Efteråt vill vi helt enkelt ha slät, bra yta att måla/tapetsera.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 877 inlägg

useless

Lök.
    Förmodligen Porös board/Tretex om det är från sent 60-, tidigt 70-tal. Skivorna brukar vara 120cm breda och runt 13 mm tjocka, så om väggarna är raka i dag så är det i princip bara att plocka ner skivorna och ersätta med gipsskivor i standardstorlek.

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 948 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om ni ska fälla in el också skulle jag betrakta det som en total no-brainer att ta ner ytskikten om det alls är möjligt. Jobbet med att spackla/slipa är i stort sett samma i bägge fallen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.