Färg, Måla & Tapetsera
ricebridge: T-röd och vanlig skursvamp för köket brukar funka. (Synd på den goa spriten iofs, men men...)
SpackelFredrik: Ser ut som masoniteskivor, bara att bredspackla ordentligt före tapetsering.
JeppeKa: Tack för snabbt svar. Det ser ut som att det blir till att använda en sådan salningslist. Mvh Jesper
useless: Det kan funka med renoveringstapet. Det är ju inte så jättemycket jobb eller pengar att prova iallafall...
anders07: [citat] Förvisso bra information men knappast i en tråd där TS funderar över hur lukten/färgen påverkar henne och hennes barn...
Martin321: [citat] Ett vanligt medium spackel är vad du söker, heter lite olik beroende på fabrikat, ofta röda lock, Anza har bra instruktionsfilmer.
Anna_H: [citat] Det är bara att var snabb och bestämd, ungefär som när man skär av en förhud på en nyfödd. Snipp-snipp bara! :rofl: Så fort man tvekar får man däremot problem, eller om tapeten hinner börja suga i sig av limmet..
Hus2003: [citat] Det är vitmålade lättbetong/putsväggar. Tack för bra svar. Testar att slipa av kanterna helt enkelt.
MayaLisa: [bild] Hittade en så fin tapet... så visade det sig att den utgått i grönt. Någon som har ett par rullar liggandes ? ...provar man inte så hittar man aldrig ;)
FG: Vi har lämnat in element för blästring och pulverlackering och är nöjda med resultatet. De fick dock köra ett par lager färg. Vet inte vad det är för färg som använts i ditt fall.
Alltgår: Har målat alla snickerier i huset med vattenbaserad grundfärg och sedan jotun Lady Classic. Har fungerat kanon. Därför blir jag lite förbryllad över detta. Jag menar, grundfärgen ligger ju mellan den aktuella mjukfogen och täckfärgen så mjukfogen borde väl inte påverka täckfärgen...
fia_mstd: Följer på gammal tråden med fråga - slipa först eller tvätta först? Fönsterbräden
Martin321: Pashminan är något mattare om än inte mycket, däremot är deb lite tåligare, och mer avtorkningsbar, enlighet mig en snygg färg!
henke_benke: [citat] brukar oftast vara gipsstenar. men dekor sten behöver inte vara någon diffusionsöppen färg.
SpackelFredrik: Ta in ett pris på bredspackling från ett proffs. En grov uppskattning på priset torde vara runt 5-6.000:- efter Rotavdrag. En " normal" målare bredspacklar ca 200-250 kvm på 1 dag...
SpackelFredrik: Tvätta av den värsta smutsen med målartvätt eller liknande, sedan en strykning med Silikatbinder för att avsluta med två strykningar med Silikatfärg. Silikatfärg använder man även utomhus så den klarar lite kyla. Se bara till att det är någorlunda varmt inomhus när ni målar.
bjaurgen: Ska prova det i nästa rum, tack för tipset! Hur gör man då bäst om det där grundarbetet behöver göras om? Skära upp skarven, slipa ner, spacka, lägga dit pappersremsa och bredspackla hela väggen igen? Brukar ju inte bli så snyggt att måla över där man punktspacklat på en redan målad vägg.
Cafl: Jag söker en tapet från Sandbergs som utgått ur deras sortiment. Den heter Gabriel och färgen är ljusblå, artikelnr: 491-06. Jag behöver endast några våder. Oöppnade och även påbörjade rullar är av intresse. Hoppas att det finns någon som har en överbliven rulle liggandes!
-Doozer-: Tack, det fick jag erfara :) Vilken tur att jag hade giraffslip tillhands, men det var ganska mycket nötande med den också. Jaja, en erfarenhet rikare är man ju nu i alla fall :)
Johan Gunverth: Du kan ju måla undersidan med äggoljetempera som andas fint.
Eva a: Besökte butiken som tog problemet mycket seriöst och ringde upp färgtillverkaren. Färgtillverkaren ringde upp mig igår, idag var de förbi och kollade på väggarna med en målare. De ska återkomma med besked senare när de har fått kostnadsförslag på att låta målaren lösa det. Färgtillverkaren konstaterade ganska snabbt vad som var problemet, att bindemedlet har sugits upp av
Martin321: Valfri halvblank fönsterfärg i rätt nyans (förmodligen S0502-y) ska nog fungera.
GreggaGreta: [citat] Tack! Första spacklingen åkte upp igår, ska bli spännande att se hur det blir. Tretexen fick ett lager billig färg innan, den var så brutalt torr och dammig att det aldrig hade gått att spackla rakt på.
Daniel 109: Det är knappast normalt att sätta fuktspärr när man reglar ner ett innertak. Så det går knappast att kräva något, såvida det inte är avtalat att fuktspärr ska monteras.
hertigen17: Jag kollade på Hemnet och såg en snygg tapet som jag skulle vilja köpa, men jag hittar den inte. Är det någon som vet var den finns att köpa?
eviljava: Jag körde Beckers golvfärg i vår trapp (inkl. tillhörande grundfärg). Inga problem eller märkbart slitage 7 år senare... (...förutom ett jack som beror på att grabben kastat ner en leksaksbil i metall som var ganska tung. Men ingen färg i världen hade fixat den incidenten... :) )