Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Började riva lös tapet, för målning av vardagsrummet, och hittade då detta
Det är en bred spricka som tydligen varit spacklad då spackelrester ligger i en hög nedanför. Det är alltså hålighet bakom. Ska jag lägga i spackel eller försöka få det snyggt med remsa och sedan spackla eller hur gör jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har likande problem i en lgh jag hållit på med, jag sprutade i fogskum, när det härdat tänkte jag skära bort överskottet sen spackla slipa och därefter limma en microlite remsa över.
Har bara kommit till att spruta i fogskummet
Har bara kommit till att spruta i fogskummet
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Fogskum lät ju praktiskt, det har jag aldrig använt så jag tänkte inte på det. Men är det bra att använda mot en yttervägg med tanke på fukt, eller? Har ju ingen aning om hur det ser ut runt detta och hur stor håligheten är. Det är inte risk för att det trycker ut gipsskivan bredvid dörren?
Fogskum exspanderar rätt häftigt och kan vara svårt att lägga dit så mycket eller lite som behövs , sedan om det är ett stort utrymme ini hörnet finns en risk att det spränger ut gipsen
peta in vanligt isolering i hålrummet , ( bara hålla på tills det blir fullt utan att packa för hårt )
sedan går det att spackla och ha en remsa i hörnet ,
peta in vanligt isolering i hålrummet , ( bara hålla på tills det blir fullt utan att packa för hårt )
sedan går det att spackla och ha en remsa i hörnet ,
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Tack! Jag testar vanlig fog först, men jag är rädd för att det blir svårt att få den att fästa i den breda springan. Är det inte risk att det blir som med det tidigare spacklet, att när det torkar ordentligt så tappar det fästet? Funkar det inte så kör jag på att trycka in isolering, kan ju vara intressant att se hur mycket det går att trycka in där 
Övertron till målarfog (latex) är hög märker jag 
Skulle def inte lägga i målarfog i den där springan, den är i mina ögon för bred, plus är ganska övertygad om att den där springan kommer röra på sig.
Ta tex drev och fyll upp tomrummet bakom, sen lägga en övermålningsbar mjukfog, som tar upp rörelser bättre än målarfogen, då har du störst chans att det håller, men är rörelserna stora
lär det spricka för el senare ändå....
Skulle def inte lägga i målarfog i den där springan, den är i mina ögon för bred, plus är ganska övertygad om att den där springan kommer röra på sig.
Ta tex drev och fyll upp tomrummet bakom, sen lägga en övermålningsbar mjukfog, som tar upp rörelser bättre än målarfogen, då har du störst chans att det håller, men är rörelserna stora
lär det spricka för el senare ändå....
Det finns smarta hörnlösningar som skulle göra susen där. Exempelvis hörnlist i papp som man limmar fast i hörnet och sen spacklar in. Då blir det nästintill perfekt vinkel hela vägen.
Exempel: http://inredningslist.se/butik/gipsytterhorn-25m/
Exempel: http://inredningslist.se/butik/gipsytterhorn-25m/
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Jäklar i min lilla låda vilket hål det var... jag matade in nästan en hel rulle drev innan det började att stanna kvar så jag kunde få lite stöd för fogen i alla fall. Lade latexfog utanpå och avvaktar nu tills den stelnat, så får vi se. Eventuellt behöver jag ta till logics trick också, men det var nog tur att det blev lite isolering i väggen i alla fall, tyckte väl att det var lite kallt i det hörnet 
Det är väl nästan alltid 90 grader i hörnet
så kallt bör det inte bli.
Men gör som andra sagt, lägg en remsa på, annars fortsätter det att spricka i framtiden.
Är det ett trähus så rör det sig lite i stommen under årstiderna.
Men gör som andra sagt, lägg en remsa på, annars fortsätter det att spricka i framtiden.
Är det ett trähus så rör det sig lite i stommen under årstiderna.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Hahaha...kul där
Jodå, det blir remsa också 
Klicka här för att svara