För ca tre år sedan så sanerades min klädkammare(pga fukt mögelskador inkl lukt) då hade jag kontakt med ett kemlabb(det företag som då utfört flest tester i sverige, vad jag minns) som utfört tester på spärrfärger, de uppgav då att det inte¨fanns några spärrfärger på marknaden som det inte efter några år/viss tid åter började lukta igen.
 
  • Gilla
Ragganof
  • Laddar…
köpte hus 2013 som var bra inrökt. mest rökt vid fläkten (köket) samt i vardagsrum.
Målartvätt 2 gånger, sen spärrfärg, tror det var beckers. gula fläckar dyker upp igenom färgen om det är mycket skit kvar i taket. hade fläkar kvar efter tredje strykningen så då bled det riktad insats mot fläckarna sen ett heltäckande fjärde lager spärr. sen 2 lager vanlig takfärg på detta.
så taken är målade med 3 till 6 lager färg.

Set jag märkte var att karmar, foder och lister luktade mycket rök så dessa blev utbytta.
målade även samtliga fönster invändigt med spärr samt fönsterfärg.
körde med joniseringsmaskin i typ 2 veckor för att kunna lukta mig till var problemen fanns kvar.

Bytte ventilationsrören till köksfläkten. samtliga golv åkte ut. och väggarna fick ett lager spärrfärg samt slätväv och 2 lager täck jotun lady. sitter där nu och skriver och har bara känt röklukten vid borrningar av nya lampor i taket så jag kletar ofta i silicon innan skruven åter i för att inte känna lukten.

det går att få bort, tror att min sanering kostade 20 000 för spärrfärg och hyra av joniseringsmaskin. sen hade jag redan planerat att byta golv och dörrar.
 
  • Gilla
Peter4321 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej det gör det inte, du kan kapsla in det men lukten återkommer så småningom.

Ett rejält rökskadat hus(alltså tobaksrök) är mig inte värt mer än tomtpriset då det är mer jobb att sanera än o bygga nytt.
Ni överdriver. Men visst det var så billigt så jag kunde swisha handpeng och inte ta lån. Så renovera lite borde det vara värt
 
pjapen pjapen skrev:
köpte hus 2013 som var bra inrökt. mest rökt vid fläkten (köket) samt i vardagsrum.
Målartvätt 2 gånger, sen spärrfärg, tror det var beckers. gula fläckar dyker upp igenom färgen om det är mycket skit kvar i taket. hade fläkar kvar efter tredje strykningen så då bled det riktad insats mot fläckarna sen ett heltäckande fjärde lager spärr. sen 2 lager vanlig takfärg på detta.
så taken är målade med 3 till 6 lager färg.

Set jag märkte var att karmar, foder och lister luktade mycket rök så dessa blev utbytta.
målade även samtliga fönster invändigt med spärr samt fönsterfärg.
körde med joniseringsmaskin i typ 2 veckor för att kunna lukta mig till var problemen fanns kvar.

Bytte ventilationsrören till köksfläkten. samtliga golv åkte ut. och väggarna fick ett lager spärrfärg samt slätväv och 2 lager täck jotun lady. sitter där nu och skriver och har bara känt röklukten vid borrningar av nya lampor i taket så jag kletar ofta i silicon innan skruven åter i för att inte känna lukten.

det går att få bort, tror att min sanering kostade 20 000 för spärrfärg och hyra av joniseringsmaskin. sen hade jag redan planerat att byta golv och dörrar.
Gött! Bra gjort!! Ska göra något likande
 
S
OlofÅkesson OlofÅkesson skrev:
Ni överdriver. Men visst det var så billigt så jag kunde swisha handpeng och inte ta lån. Så renovera lite borde det vara värt
Jag säger inte att det inte är värt det, jag säger bara att det aldrig går att sanera helt utan att riva i princip hela huset.

Jag har själv köpt en inrökt lägenhet, bytt tapeter och sålt igen inom 13 dagar. Det STANK cigarett av mina fingrar när jag rörde vid väggarna eller ännu mer om jag borrade i dom.

Som tur var sålde jag lägenheten till en storrökare så hon märkte ingenting.
 
Fruktsallad
Jag är mest nyfiken på "jag köpte av en slump ett hus"
Hur går det till? :D:thinking: Man bara råkar hamna på visning, lägger ett bud och får det på stående fot? ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är helt okej att ha en rökruta på restaurangen likaväl som man har en kisshörna i swimmingpoolen :p
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag är mest nyfiken på "jag köpte av en slump ett hus"
Hur går det till? :D:thinking: Man bara råkar hamna på visning, lägger ett bud och får det på stående fot? ;)
Nää ett dödsbo. Privat köpt utan mäklarn inblandad La ett bud o efter ett dygn gav hon som ägde att klartecken. Byter nycklar mot pengar vid 10 idag
 
Ozonbehandling har jag dålig erfarenhet av. Hade en lägenhet tidigare där ett av rummen luktade fimp. Påpekade det för hyresvärden som efter lite tjat ordnade med omtapetsering, ny plastmatta och ställde in en ozonmaskin i rummet och stängde dörren. 1-2 veckor gick maskinen nonstop men så fort den stängdes av så kom lukten tillbaka, inte lika stark men ändå.
Eftersom att det fanns planer längre fram på att renovera alla lägenheter i området så var inte hyresvärden så road av att göra något mer åt problemet så det fick bli ett stängt rum som knappt nyttjades.

Farmor och farfar sålde sitt hus som var väl inrökt. En släkting köpte huset så jag har varit dit ett par gånger sedan det såldes och nya ägaren har dragit på dubbla lager med spärrgrund överallt och där skulle jag vilja påstå att lukten är borta. :)

Så: 1 - 0 till spärrgrund mot ozonmaskin för min del :)
 
S Squall Leonhart skrev:
Ozonbehandling har jag dålig erfarenhet av. Hade en lägenhet tidigare där ett av rummen luktade fimp. Påpekade det för hyresvärden som efter lite tjat ordnade med omtapetsering, ny plastmatta och ställde in en ozonmaskin i rummet och stängde dörren. 1-2 veckor gick maskinen nonstop men så fort den stängdes av så kom lukten tillbaka, inte lika stark men ändå.
Eftersom att det fanns planer längre fram på att renovera alla lägenheter i området så var inte hyresvärden så road av att göra något mer åt problemet så det fick bli ett stängt rum som knappt nyttjades.

Farmor och farfar sålde sitt hus som var väl inrökt. En släkting köpte huset så jag har varit dit ett par gånger sedan det såldes och nya ägaren har dragit på dubbla lager med spärrgrund överallt och där skulle jag vilja påstå att lukten är borta. :)

Så: 1 - 0 till spärrgrund mot ozonmaskin för min del :)
Tack för denna info

Mvh
 
Idag fick jag nyckeln te huset har börjat riva in till tretexen. Full gas! Blir gipsa upp väggarna för att spara färgkostnad samtidigt blir väggarna släta ocu raka på köpet
 
Joniseringsmaskin nämns här och ozonmaskin är någon besviken på. Jag vet att dessa används av försäkringsbolag vid brandskador. Fungerar inte dessa fullt ut vid svårare nikotinskador eller annan luktsanering?
 
Det är kanske så att när rökningen har pågått under många år så har tjära och annat hunnit vandra längre in i materialen?

Efter en brand sanerar man nog så snart som möjligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.