Är det någon som kan förklara varför det är så viktigt att slipa bort nedbrutet trä före målning? Jag ifrågasätter inte att det tydligen behövs men förstår inte riktigt varför och finner inga svar på Google!

L
Vad menar du med nedbrutet trä , rutet eller ålderstiget , svart eller grå yta

Alltså jag menar nog grå yta. det är nog det som beskrivs på alla grunoljor osv!

Också nyfiken på detta. Kanske sämre vidhäftning?

För mig låter "nedbrutet" trä som ruttnat, starkpåverkat av mögel, eller på annat sätt förstört av bakterier eller virus eller insekter.

Då det är klart att det skall tas bort först!
Annars sprider ju sig denna "sjukdom" vidare i huset, även om du har målat över ett lager lackfärg så det inte syns för ett utomstående öga på några år.

L
Beror på om ytan är som sammet , om du drar med handen och handen blir med damm , så
ska den borstas ren annars kan den nya färgen lägga sig som en hinna , den ska suga in i trät
om panelen är grå , vet inte riktigt vad du menar ned grå , gammal färg eller
Ta ett foto när det blir ljust och visa

Hehe jag kanske förklarar dåligt, men virke som har legat obehandlat i solljus ett tag blir lite grått och dom yttersta fibrerna "dör" och det är väl detta dom ska bort antar jag, men om det mest är för att få bättre vidhäftning för färgen så borde det kunna bero lite på vad man målar med också då!

"Nedbrutet trä" av vilket slag det må vara kanske lossnar helt inom en kort tid. Då följer ju färgen med och obehandlat trä ligger framme. Färgen är konstruerat för att fästa på fräsh träyta.
Alternativt kan du kanske kladda på Dinitrol eller liknande som binder ihop döda träfibrar.
Se det som tandläkaren, han tar bort allt dött och ruttet innan lagningen.

Okej ja det är väl ganska logiskt igentligen! Aldrig läst någon anledning någonstans bara att det ska bort! Tack för svar!

L
Om du använder lasyr kommer det att så konstigt ut på panelen om den har blivit solbelyst , gulnar olika och kommer att lysa igenom FULT , men med heltäckande färg har det ingen betydelse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.