kimf
Detta lilla element ska målas, och och är lite halvbrottom.

Långsträckt radiator under fönster i rum med parkettgolv som ska målas.
Den ringa längden av 5m gör det helt inaktuellt att lämna in det på lackning, så det får göras på plats.

Hur göra det enklast med bästa resultat?

Har funderat på att hyra en spruta, men elementet står i ett 64kvm stort rum, där 20kvm är ett helt nytt kök. Och vet inte om jag är sugen på att täcka av hela rummet för att sprutmåla det. Har aldrig använt färgspruta tidigare heller, men tänker mig att det skulle ge bäst resultat.

Golvet ska förvisso slipas, och väggar och tak ska målas, inga lister på plats, så inte så heligt där. Men fortfarande väldigt mycket att täcka av. Hur mycket sprider sig färgdammet egentligen?

Andra alternativet är ju pensel så klart. Men keligare, och inte lika bra finish misstänker jag?

kimf
Finns det bra vattenburna färger lämpade för detta föresten?
Eftersom jag ska göra det inne, är inte jätte sugen på lukten av gammal hederlig elementfärg i 3v framöver om det kan undvikas.

Det finns ju på sprayburk på t.ex biltema. Du kan ju hägna in där du ska spraya med plast från golv till tak så sprider det sig inte så mkt.

Annars finns det vattenbaserad färg från t.ex Beckers.

kimf
Polacoloco Polacoloco skrev:
Det finns ju på sprayburk på t.ex biltema. Du kan ju hägna in där du ska spraya med plast från golv till tak så sprider det sig inte så mkt.

Annars finns det vattenbaserad färg från t.ex Beckers.
Tanken med att hyra en spruta var väl mest att jag misstänker att det går en drös med brukar, och att jag kunde använt en bättre färg i sprutan än i burkarna (burkarna brukar ju vara ganska kraftigt spädd). Men kanske bara jag som krånglar till det för mycket. Någon som kört med dessa och kan uttala sig?

Ja, annars klart smartast och bara plasta in precise runt elementet från golv till tak.

Kan tillägga att element och färg annars är i bra skick, bar estetiskt jag ska åtgärda det

L
Lägga sig på alla fyra och handmåla med papper på golvet :) , kanske inte helt i den ytan du vill ha :confused:

Med sprayburkar kan man få riktigt bra resultat om man inte förväntar sig full täckning förrän efter 3-4 sprayningar tunna lager. Särskilt om nu grunden redan är bra

• Gilla
kimf och 1 till
  • Laddar…
kimf
L Liteavvarje skrev:
Lägga sig på alla fyra och handmåla med papper på golvet :) , kanske inte helt i den ytan du vill ha :confused:
Ja, detta är väl det jag förberett mig på att det slutar med

Polacoloco Polacoloco skrev:
Med sprayburkar kan man få riktigt bra resultat om man inte förväntar sig full täckning förrän efter 3-4 sprayningar tunna lager. Särskilt om nu grunden redan är bra
Jo, grunden är somsagt överlag bra egentligen.
Med lite slipning bör det gå att få det riktigt jämt.
Vit gammaldags gjutjärnsradiator som behöver ytlig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur mycket spraydam blir det av element färg på vanlig burk då. Fortfarande högaktuellt att täcka av antar jag. Lär ju gå ett gäng som sagt

• Gilla
P.LL
  • Laddar…
L
Det dammar rätt bra med en sprayburk , 90% på objektet 10% på annat som inte ska ha färg ,

• Gilla
kimf
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det dammar rätt bra med en sprayburk , 90% på objektet 10% på annat som inte ska ha färg ,
Precis. Sedan vill man gärna spara på den dyra färgen och sprayar på för kort avstånd - med resultatet att det blir rinningar eller krokodilskinnsfinish.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Staffans2000
Lägg ner sprayandetankarna. Köp färg och elementpenslar. Sätt dig på golvet med något gott att dricka, så är du klar på en dag. Som sagt var, sprayning skulle jag akta mig väldigt noga för.
Rekommenderad dosering: en öl per tio sektioner, så går det inte över styr.

Staffan

• Gilla
chsvensson och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lägg ner sprayandetankarna. Köp färg och elementpenslar. Sätt dig på golvet med något gott att dricka, så är du klar på en dag. Som sagt var, sprayning skulle jag akta mig väldigt noga för.
Rekommenderad dosering: en öl per tio sektioner, så går det inte över styr.

Staffan
Målning med pensel skulle jag akta mig för.

Du får ju formulera varför sprayning skulle vara så dåligt.

Staffans2000
Det är nästan omöjligt att det inte flyger iväg färgdroppar lite överallt. alltså -mer skada än nytta.

Du får ju formulera varför penselmålning skulle vara så dåligt.

Hyr eller köp en HVLP-spruta och så täck in rejält i hela rummet.

kimf
Hittade fan en HVLP på lagret som jag glömt bort att jag hade, är en rätt proffsig modell (men ganska gammal).

Har ett annat element som ska målas, men är litet nog för att hanteras, så det har jag hakat av. Kör det i garaget först, för att se om pickan funkar som den ska, och "träna lite". Det elementet ska sitta i en garderob, så inte så heligt med det.

Sen kör jag nog på en ordentlig avtäckning med HVLP-pickan. Plastar från golv till tak bara, typ någon meter ut från elementet så jag får plats bara.
Tak och väggar ska ändå målas om, så räcker jag täcker fönster, golv samt "stänger av" till resten av rummet då ju.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Eller så skruvar du lös elementet och bökar ut det i garaget? Den tid och energi det tar att släpa ut det där till garaget är ingenting emot tiden du kommer att få lägga på att få bort färg ifrån ställen där den är ovälkommen om du spraymålar det på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.