S
SpackelFredrik: Kör Milltex 5 så får du en snygg matt yta och sliper reflexer från lampor...och ja, använd samma på snedtak och vägg
5 svar · 4,9k läst
Peter2400
Peter2400: Vi hade en skarv nära en dörr som gillade att spricka, jag skrapade ur ordentligt och fyllde och spacklade springan med tec7. Lite kladdigt, men går bra att slipa och måla över. Nu 1 år senare är det fortfarande sprickfritt.
7 svar · 6,0k läst
A
AndersS: [citat] Precis, står det att underlaget ska vara klart för målning? Man kan ju göra olika former av förberedelser i form av spackling och utifrån vad som ska göras efter "lagning av väggar". Så att laga väggar kan vara spackling, bredspackling, etc, som sedan kan kräva ytterligare åtgärd.
8 svar · 10,1k läst
·
Miinoo
Miinoo: [citat] Nejmen vad bra att min färghandlare räknade helt fel på mängden färg som behövdes till mitt furutak så jag har 8 liter alcro servalac liggandes.... Blev häftgrund och en halvmatt träpanelslack till kaklet tydligen eftersom det inte gick att bryta kakelfärg. Enligt henne så hade hon gjort på det viset och det blivit bra... så jag får väl lita på det...
2 svar · 1,9k läst
G
Garanti: Hej ska måla mitt garagegolv nu till min fråga är det någon som provat Biltemas nya färg ? Och vad tror ni om den ? Golvfärg, Glesfingsystem och Klarlack är en tvåkomponent vattendispergerad epoxifärg för betonggolv innomhus men kan även användas på golv av trä eller fiberplattor. Lämplig för golv inom bostaden och golv som utsätts för lättare trafik inom industri och handel.
0 svar · 4,0k läst
·
Dirtzors
Dirtzors: [citat] Förmodade nästan det :)
2 svar · 1,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: Om målaren redan innan han börjar arbeta anser att det inte går att göra ett bra jobb, utan det bästa är att riva väggen, så borde han som sagt tackat nej till jobbet. Skyller han sen på spacklet som han själv köpt så låter det som att det är en riktig klåpare som inte har en aning om vad han håller på med.
14 svar · 1,2k läst
Mazen
Mazen: Vet inte vilken färg du tänk, men jag har tidigare använt en täckande vit lackbets med marmofloor lack på. Buffade upp ytan och det blev spegelblankt. Var i en liten inte hall med måttligt slitage.
8 svar · 5,8k läst
U
uu23145645: [citat] Det gav oss bäst resultat.
8 svar · 6,9k läst
S
SpackelFredrik: [citat] Säkert lite "flyt" , har man knackat ned all puts och gjort om hela källaren så sabbar man ju lite av funktonen med att måla med en latexfärg från t ex Rusta.
12 svar · 5,0k läst
T
tasman: Sorry, nu borde den funka.
2 svar · 1,1k läst
T
Tauriel: [citat] Tack för svar med bilder! Låter bra att det inte syns någon skillnad. Vi har ju dock ett par cm mellan skåpluckorna så våra stommar är mer synliga än era. Dock jättebra att höra att man kan måla så att det ser bra ut!
6 svar · 15,7k läst
·
P
Pagno: Nu hänger jag med lite bättre vad du menar, jag skrev "du", då menar jag att "du, som målare, vilken målare som helst, inte du som personen som du är.... Hmmm, blev krångligare, jaja, inte du personligen alltså. Problemet med att skriva är att man ofta inte ser det hur andra läser det. Så, känner du dig förorättad ber jag om ursäkt, känner du dig ledsen kommer jag inte att göra
31 svar · 7,1k läst
·
B
basseman: Jag kan tipsa om följande tråd om BIN isolergrund som jag rekommendrerar i stället för schellack och vattenbaserade isolergrundfärger. https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-panel-som-har-kvistar-solidvit-med-bin-kvist-och-isoler-faerg.201182/ Vi satte upp panel på vår övervåning som vi spärrlackade med schellack och Arcro/Beckers isolergrund och tyvärr blödde kvistarna igenom
7 svar · 7,1k läst
BirgitS
BirgitS: Vad är det för färg på väggar och golv? Är det ni som har valt att ha blå lister i de andra rummen?
1 svar · 1,8k läst
Riggvägen
Riggvägen: För tydlighets skull, Falu Vapen fasadfärg är inte en slamfärg.
6 svar · 2,3k läst
BirgitS
BirgitS: Även de färger som anges som miljö- och allergivänliga avger lukter och ämnen som inte är trevliga och inte hälsosamma under ett par veckor.
2 svar · 697 läst
Q
Qwerty952: Hittade infon nu, den är vist 4 veckor. Det är stacketen och handledarna jag inte vill skall klistra ihop. Jag har gjort lite bättre provisoriska skydd, så ungarna kan gå i trappan själv. Väntar väll en vecka innan jag monterar ihop de, då borde de inte kladda ihop.
2 svar · 3,5k läst
M
henke_benke: [citat] fundera på det du
15 svar · 3,1k läst
·
O
ows: Det gick utmärkt att blanda. Upplevde att färgen blev lite kletigare, men det kan ha varit inbillning. Slutresultatet blev perfekt.
2 svar · 3,0k läst
F
Fredsan: [citat] Tack för svar!
5 svar · 4,5k läst
S
stickans: Ja, jag kom för bara någon timme sedan hem efter att på Colorama köpt Alcro Entré Golvfärg. En vattenlöslig motsvarighet till Marmoflor. Känner mycket väl han som har affären och han kom med förslag att jag skulle åka hem och hämta en flaga. Bra förslag. Sedan bröt han färgen i rätt nyans.
4 svar · 5,3k läst
·
C
henke_benke: [citat] garderoben är väl senare 1900-tal. hade det varit tidigare hade taklisten gjorts snyggare. låt det vara eller fixa med någon skiva ex gips som ovan
3 svar · 3,9k läst
·
H
huggan: Isåfall använd pappersremsa, det är starkare.
3 svar · 1,2k läst
·
L
Liteavvarje: Det som är med allt som klistras på en putsvägg framhäver ev . ojämnheter mycket bra om det finns , klart är den jämn och inga knotter så varför inte , men det är svårt se dom små och kan bli en överraskning i slutändan Ser ut som den inte är jämn och en gips sitter där , så du måste spackla ändå , bredspackla du så blir du nöjd
3 svar · 6,2k läst
·
A
Adcadc: [citat] Okej tack för svar! :-)
2 svar · 5,0k läst
Martin_B
Martin_B: Det smärtar långt in i benmärgen varje gång jag ser folk slita halvt ihjäl sig med att slipa trappor trärena, för att sedan täckmåla de vita eller i någon annan kulör :D Låt träådringen synas på ett eller annat sätt när ni nu har slitit så hårt för att få fram den! Eller låt bli att slita ihjäl er, putsa inte mer än att den gamla färgen blir jämn och bara täckmåla
34 svar · 42,4k läst
·
A
AndersSvensson123: Det går att måla kakel men problemen uppstår ofta med tiden när färgen börjar att försvinna. Det är därför inte så enkelt att måla om kaklet i badrummet. Först måste man rengöra badrummet ordentligt. Timmarna springer iväg och en helg blir ofta ett avsevärt längre och större projekt. Kolla detta inlägg för att läsa mer om nackdelarna med att måla om badrummet.
23 svar · 105,4k läst
Bernieberg
Bernieberg: Vid närmare eftertanke så tycker jag att linoljefärg är störst fröjd att jobba med. Men när man väl har strukit färdigt och vill montera så är det mindre fröjdefullt med torktiden och därför blir det ganska ofta Servalac.
17 svar · 20,0k läst
·
L
Liteavvarje: Finns färger som biter på ett sådant materiel , kanske med någon form av grund först Det med att ha någon folie , Nja kanske släpper och svårt att få en slät yta då det inte är helt plant
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.